Tabellen en grafieken > Combineren/vergelijken
123456Combineren/vergelijken

Verwerken

Opgave 6

Onder het migratiesaldo wordt het verschil verstaan tussen het aantal mensen dat naar Nederland immigreert en het aantal mensen dat uit Nederland emigreert. In de grafiek vind je gegevens over de migratie van Marokkanen en Turken van en naar Nederland in de periode 1980 - 1991.

a

Welke betekenis hebben de snijpunten van de grafieken van "immigratie" en "emigratie" bij dezelfde bevolkingsgroep?

b

Welke betekenis hebben de snijpunten van de twee immigratiegrafieken?

c

Welke van deze beide bevolkingsgroepen kende in een deel van deze periode een negatief migratiesaldo?

d

Kun je op grond daarvan zeggen dat deze bevolkingsgroep in Nederland in aantal achteruit ging?

e

Opvallend is het feit dat in de jaren 1982 - 1984 de immigratie veel lager is dan in de andere jaren en de emigratie juist wat hoger is. Geef daar redenen voor.

f

Teken de grafiek van het migratiesaldo van de Turken.

g

In welk jaar daalt dit migratiesaldo het sterkst?

Opgave 7

Je ziet hier de grafieken van twee wielrenners die deelnemen aan een tijdrit. De grafieken zijn zo getekend dat het lijkt alsof beiden tegelijk zijn gestart (bij een tijdrit is dat niet zo).

a

Welke betekenis hebben de snijpunten van beide grafieken?

b

Gedurende welke periode ligt renner A voor op renner B?

c

Op welke momenten fietsen beide renners even snel?

Opgave 8

Deze grafieken laten zien hoeveel exemplaren q (in duizendtallen) een bepaald bedrijf van een zeker artikel heeft verkocht en hoeveel winst W (in duizenden euro) het daarbij heeft gemaakt. q is uitgezet tegen de tijd t in maanden na de introductie van dit artikel.

a

Hoeveel exemplaren zijn er na 4 maanden verkocht? En hoeveel winst is daarop gemaakt?

b

Tot welk aantal verkochte exemplaren werd er nog geen winst gemaakt?

c

Na hoeveel maanden werd er voor het eerst winst gemaakt?

d

Maak een tabel van de winst W (in duizenden euro) afhankelijk van de tijd t in maanden.

Opgave 9

Bekijk nog eens de schoolartsenkaart voor meisjes. Door de twee P50-grafieken te schakelen, kun je de grafiek maken van het gewicht afhankelijk van de leeftijd van een gemiddeld meisje.

Leg uit hoe je dan te werk moet gaan en teken die grafiek.

Opgave 10

Deze figuur laat zien hoe in de vorige eeuw in de U.S.A. de paarden en muilzels als trekdieren werden vervangen door tractoren.

a

De grafieken hebben een snijpunt. Heeft dat enige betekenis? Licht je antwoord toe.

b

Op welk moment waren er evenveel tractoren als paarden en muilezels?

verder | terug