De lengteverdeling van 90 meisjes van 17 jaar uit
Laat zien hoe je het percentage van deze meisjes met lengte vanaf tot en met cm kunt schatten met de normaalkromme en ga na dat dit percentage ongeveer met het
werkelijke percentage overeen komt.
Het is goed om te bekijken dat de normale verdeling is gemaakt door =NORM.VERD(L3;$D$13;$D$14;ONWAAR)*100*5 enzovoorts in de cellen O3 t/m O14 in te voeren. Er moet met worden vermenigvuldigd omdat de klassenbreedte is en met om de getallen in percentages om te zetten. "ONWAAR" is nodig om de normaalkromme te krijgen.
Het percentage meisjes met een lengte van t/m is nu ongeveer
bij gebruik van de normaalkromme:
bij gebruik van de frequentieverdeling:
Bekijk de normaalkromme in de
Welke lengteklasse hoort er bij een lengte van cm? Hoeveel procent van de soldaten valt in die lengteklasse?
Hoeveel procent van de soldaten heeft een lengte van t/m cm?
Hoeveel procent van de soldaten heeft een lengte vanaf t/m ?
Je kunt de applet aanpassen voor de lengtes van de grote groep soldaten van een andere kazerne. Van deze groep soldaten is de lengteverdeling ook bij goede benadering een normale verdeling. Nu is het gemiddelde cm en de standaardafwijking van cm.
Hoeveel procent van de soldaten van deze kazerne is cm?
Hoeveel procent van de soldaten van deze kazerne heeft een lengte van t/m cm?
Hoeveel procent van de soldaten van deze kazerne heeft een lengte vanaf t/m ?
Als het goed is zijn je antwoorden bij c en f hetzelfde. Over welke vuistregel gaat dit?
Bekijk het bestand met de lengteverdeling van de meisjes in
Controleer eerst het antwoord in het voorbeeld.
Bepaal het percentage meisjes met een lengte van t/m cm met behulp van de frequentiepolygoon.
Bepaal het percentage meisjes met een lengte van t/m cm met behulp van de normaalkromme.
Komen beide antwoorden overeen?