Scholen krijgen geld van de overheid. Hoeveel hangt af van het aantal leerlingen.
Hier zie je het aantal leerlingen van een school in de loop van een aantal jaren.
Alle tellingen vonden plaats op oktober.
jaartal | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 |
aantal leerlingen | 1320 | 1462 | 1526 | 1442 |
Bepaal door extrapoleren hoe het leerlingenaantal hierna zal verlopen.
De veranderingen zijn: +142 in 2004, +64 in 2005 en ”84 in 2006.
En nu moet je een keuze maken:
Beide voorspellingen gaan uit van een lineair verband. Daarom heet dit lineair extrapoleren. Het werkelijke verloop van het aantal leerlingen zal er wel ergens tussen in liggen...
In
10 | 20 | 30 | 40 | 50 | 60 | 70 | 80 | |
22,6 | 41,3 | 64,7 | 78,8 | 94,8 | 121,3 | 138,5 | 166,2 |
De waarde van voor kun je vaststellen door lineair interpoleren. Je gaat dan uit van een lineair verband tussen en waarvan de grafiek gaat door en . Stel een formule op voor dat lineaire verband en bereken de waarde van voor .
Bereken op dezelfde manier de waarde van voor door lineair interpoleren.
Bereken de waarde van voor door lineair extrapoleren.