en .
Geen reële oplossingen.
Alle reële getallen voldoen aan deze ongelijkheid.
Nee, er kunnen maximaal twee oplossingen zijn.
Dit is een goede oefening. Maak een overzicht in de vorm van een "mindmap" (je weet wel: met pijltjes en zo...).
Eerst verschuiven in de -richting, vervolgens met vermenigvuldigen t.o.v. de -as en dan verschuiven in de -richting.
en .
Minimum van , want het getal waarmee je het kwadraat vermenigvuldigt is positief.
geeft en dus .
als .
en gaat door , dus . Dat geeft .
Dus
.
Eerst verschuiven in de -richting, vervolgens met vermenigvuldigen t.o.v. de -as en dan verschuiven in de -richting.
en .
Min..
geeft en dus .
als .
Als positief is, dan is het een dalparabool en heeft de grafiek dus een minimum. Als negatief is, dan is het een bergparabool en heeft de grafiek dus een maximum.
De grootte is .
, want de top zit bij de -waarde waarbij het kwadraat wordt.
en als is , als is .
, dus .
geeft en dus
geeft en zodat .
geeft .
geeft
Oplossing ongelijkheid: .
geeft .
Oplossing ongelijkheid: .
geeft en dus .
Oplossing ongelijkheid: .
Top geeft: .
invullen:
invullen: .
Dit betekent en dus . Daaruit volgt .
Het gevraagde voorschrift is .
Luchtweerstand en draaiing van de bal zijn van invloed op de baan.
Doen.
geeft en dus .
Omdat is de bal in.
Eerst eenheden verschuiven in de -richting. dan met vermenigvuldigen t.o.v. de -as en eenheden in de -richting verschuiven.
Als je de laatste twee stappen verwisselt, krijg je .
Max.
geeft en dus .
geeft en dus .
geeft en dus .
geeft en dus . Oplossing: .
geeft en dus .
Oplossing: .
geeft en dus geen oplossingen. Oplossing: dit geldt voor elke .
Top , berparabool, dalend voor .
Nee, in de top is de functie niet stijgend en niet dalend.
geeft en dus .
Nulpunten en .
geeft en .
Eerst verschuiven in de -richting, dan met vermenigvuldigen in de -richting en tenslotte verschuiven in de -richting.
Doen.
geeft en dus .
Oplossing ongelijkheid: .
geeft en dus .
Oplossing ongelijkheid: .
geeft en dus .
Oplossing ongelijkheid: .
geeft en dus .
Oplossing ongelijkheid: .
Top geeft: .
Grafiek door geeft: en dus .
Conclusie: .
geeft: en dus .
Dit geeft . De speler staat ongeveer m voor de basket.
Het is een bergparabool met maximum voor .
De functie is een bergparabool met de top op de -as. Om twee snijpunten te krijgen moet zijn, dan ligt de top boven de -as.
Top op geeft: .
Bergparabool met top en door .
Dalparabool met top en door .
Bergparabool met top en door .
geeft en dus .
geeft en dus .
geeft en dus .
geeft en dus .
Oplossing ongelijkheid: .
geeft en dus .
Oplossing ongelijkheid: .
geeft en dus .
Oplossing ongelijkheid: .
Top bij geeft: .
invullen: .
invullen: .
Dit levert op: en dus , zodat .
Conclusie: .