Je ziet de frequentieverdeling van de weeklonen van werknemers van een bedrijf.
Geef de ondergrens van de zesde klasse.
Geef de bovengrens van de vierde klasse.
Geef het klassenmidden van de derde klasse.
Welke ondergrens en welke bovengrens heeft de vijfde klasse?
Welke klassenbreedte is hier gebruikt?
Voor een bepaalde toets kun je maximaal punten scoren.
Hier zie je hoe een groep van personen de toets heeft gemaakt.
Scores:
59 – 57 – 53 – 60 – 63 – 58 – 77 – 33 – 50 – 59
58 – 75 – 62 – 54 – 53 – 78 – 59 – 68 – 65 – 62
57 – 60 – 80 – 47 – 90 – 30 – 60 – 35 – 57 – 87
63 – 65 – 63 – 58 – 65 – 70 – 73 – 58 – 63 – 55
Deel deze scores in klassen in, neem als laagste klasse . Maak een frequentietabel.
Maak bij deze tabel een kolom van relatieve frequenties.
Genereer in Excel of met je GR toevalsgetallen van t/m .
Maak een turftabel.
Maak een frequentietabel.
Maak een tabel met relatieve frequenties en somfrequenties.
Welke relatieve frequenties verwacht je bij de getallen als je toevalsgetallen van t/m zou genereren?
Deze tabel laat het aantal geslaagden zien op havo en vwo gedurende een drietal schooljaren. (Bron: C.B.S. juli 2009)
Om welke populatie gaat het bij deze data?
Welke variabelen worden er onderzocht? Welke soort variabele betreft het?
Waar vind je absolute frequenties en waar relatieve frequenties?
Op het Havo is in 2007/2008 het geslaagdenpercentage . Toon dit aan door een berekening.
Hoeveel procent van de examenkandidaten Havo heeft in 2007/2008 een N-profiel gekozen? En hoeveel M-profielers zijn er dat jaar op Havo?
Kun je het geslaagdenpercentage Havo in 2007/2008 berekenen vanuit de percentages geslaagden van de M-profielen en de N-profielen afzonderlijk?
Het aantal examenkandidaten met een N-profiel op Havo neemt absoluut gezien toe. Is dat relatief bekeken ook zo?
Kun je verklaren waarom de examenkandidaten in alle ongedeelde N-profielen of M-profielen een hoger geslaagdenpercentage hebben dan het totaal per profiel?
Onder medewerkers en studenten van de Vrije Universiteit Brussel heeft enkele jaren geleden
een onderzoek naar racisme plaatsgevonden. Er werden vragen gesteld. "Hier vind je de vragenlijst en de resultaten.
Gebruik het getal als maat voor de mate van racisme:
.
Verwerk deze ruwe gegevens zo handig mogelijk in een overzichtelijke tabel.