Manier I, de abc-formule gebruiken:
Eerst op  herleiden: .
Oplossing:  en dus .
Manier II, een kwadraat afsplitsen:
Eerst op  herleiden en delen door : .
Dit geeft  en dus  zodat .
Manier III, ontbinden in factoren:
Eerst op  herleiden en delen door : .
Dit geeft  en dus .
Eigenlijk zou manier III het snelst moeten gaan...
De abc-formule gebruiken, of een kwadraat afsplitsen is nu beslist niet handig. Ontbinden in factoren is het handigst.
Eerst delen door : .
Dit geeft  en dus .
Vergelijk je antwoorden met die van opgave en opgave.
Dit wordt een drieterm.
Ja, als je na het op herleiden ook nog met vermenigvuldigt (of door deelt) aan beide zijden. Je krijgt dan . Dit geeft .
Op  herleiden en met  vermenigvuldigen (of door  delen) geeft .
Dit kun je niet met gehele getallen in factoren ontbinden en dus neem je de abc-formule (of kwadraat afsplitsen): .
Het wordt een tweeterm en dan heb je de abc-formule niet nodig, ontbinden gaat gemakkelijk.
Je schrijft de vergelijking eerst als .
Oplossing: .
Met vermenigvuldigen, haakjes wegwerken en op herleiden geeft . Ontbinden lukt niet dus pas je de abc-formule toe: .
Met vermenigvuldigen en worteltrekken geeft en dus .
Meteen splitsen geeft en dus .
Met vermenigvuldigen, haakjes wegwerken en op herleiden geeft . Dit kun je ontbinden: en dus krijg je .
Splitsen geeft en dus .
Haakjes wegwerken en op  herleiden: .
Dit kun je ontbinden tot  zodat 
Haakjes wegwerken en op  herleiden: .
Dit kun je niet ontbinden en dus gebruik je de abc-formule: .
De variabele komt maar op één plaats voor. Je kunt dus terugrekenen.
Eerst beide zijden  geeft .
Worteltrekken levert op  zodat .
Delen door  en op  herleiden: .
Ontbinden geeft  zodat .
Delen door  en op  herleiden: .
Ontbinden geeft  zodat .
Delen door : en dus .
Delen door  en op  herleiden: .
Ontbinden geeft  en dus .
Beide zijden  geeft .
Worteltrekken:  en dus .
Op  herleiden: .
De abc-formule toepassen: .
Haakjes wegwerken: .
Dit geeft (terugrekenen):  en dus .
Op  herleiden: .
Ontbinden:  geeft .
Haakjes uitwerken, op  herleiden en delen door  geeft .
Ontbinden in factoren geeft .
Worteltrekken geeft .
En dit levert op  en dus  zodat .
Worteltrekken geeft .
Deze twee vergelijkingen los je met de balansmethode op: .
Worteltrekken geeft .
Deze twee vergelijkingen los je met de balansmethode op. De éne vergelijking heeft geen oplossing en de andere geeft .
Worteltrekken: .
Dus krijg je .
Worteltrekken geeft .
Deze twee vergelijkingen los je met de balansmethode op: .
Haakjes uitwerken en op  herleiden geeft .
Met de abc-formule vind je  en levert dezelfde -waarden op als in het voorbeeld.
Omdat je dan door zou kunnen delen en dat mag niet. Je moet er daarom rekening mee houden dat er ook voor zorgt dat aan beide zijden van het isgelijkteken dezelfde uitkomst (namelijk ) ontstaat.
Zodra er bij een vergelijking aan beide zijden dezelfde factor voorkomt.
De vergelijking is te schrijven als .
Je kunt hem dus splitsen in . Oplossing: .
Deze vergelijking kun je direct splitsen: .
Oplossing: .
Deze vergelijking kun je direct splitsen: en klaar...
Deze vergelijking kun je direct splitsen: .
Oplossing: .
Terugrekenen: beide zijden en worteltrekken. Oplossing: .
Je krijgt .
Oplossing: .
Ontbinden in factoren:  buiten haakjes halen geeft 
    `x(1-x)=0`
.
Oplossing: .
Op  herleiden en de abc-formule toepassen.
De discriminant is negatief, dus geen reële oplossingen.
Op  herleiden en de abc-formule toepassen.
Oplossing: .
Ontbinden in factoren: 
    `(x+1)(x+1)=0`
.
Oplossing: .
Haakjes wegwerken geeft .
Oplossing: .
Haakjes wegwerken en op  herleiden: .
Ontbinden lukt niet, dus gebruik de abc-formule.
Oplossing: .
Direct splitsen: .
Oplossing: .
Haakjes wegwerken en op  herleiden geeft .
Ontbinden: .
Oplossing: 
Direct splitsen: . Oplossing: .
Herleiden tot .
Als je probeert te worteltrekken dan zie je dat er geen reële oplossingen zijn.
Herleiden tot  en dan worteltrekken geeft .
Oplossing: .
Haakjes wegwerken, op  herleiden en de abc-formule toepassen.
Oplossing: .
Meteen worteltrekken: .
Oplossing: .
Herleiden tot .
Oplossing: .
Direct splitsen geeft .
Oplossing: .
Haakjes wegwerken en op  herleiden: .
Oplossing: .
Met  vermenigvuldigen en op  herleiden geeft . Dan ontbinden in factoren.
Oplossing: .
Van de lijn  is de richtingscoëfficiënt .
Bij de lijn  hoort de formule .
Voor de snijpunten van lijn en parabool geldt: .
Haakjes uitwerken en op  herleiden geeft . Dit kun je door ontbinden in factoren oplossen: .
Conclusie: punt heeft de coördinaten .
Je moet daarvoor oplossen . De waarden voor  moeten op twee decimalen nauwkeurig worden afgerond omdat het om honderdtallen Blu-Ray spelers gaat.
 geeft met de abc-formule . Afgerond op twee decimalen levert dit  op.
Er wordt winst gemaakt als . Dus bij een verkoop vanaf tot en met spelers per week.
Het gaat hier om de top van de bij de gegeven formule horende bergparabool. Die top ligt op de symmetrieas, en dus op de lijn die loodrecht op de -as staat en die as midden tussen de twee nulpunten snijdt. Dat is de lijn .
De maximale winst wordt gemaakt bij een wekelijkse verkoop van ongeveer Blu-Ray spelers en de maximale winst bedraagt € 166666,60. (Denk om de duizendtallen!)
Dat wordt in Voorbeeld 3 toegepast.
Eigenlijk doe je bij deze strategie dit: geeft en dus zodat .
Beide zijden van de vergelijking vermenigvuldigen met .
Eerst kruislings vermenigvuldigen en dan op herleiden, ontbinden in factoren en splitsen.
Splitsen: .
Oplossing: .
Splitsen: .
Oplossing: .
Splitsen: . Vervolgens in de rechter vergelijking worteltrekken.
Oplossing: .
Worteltrekken:  geeft .
Oplossing: .
Worteltrekken:  geeft .
Oplossing: .
Kruislings vermenigvuldigen en haakjes wegwerken geeft . Herleiden tot: .
Oplossing: . (Controleer wel even dat voor deze -waarden zowel  als .)
Kruislings vermenigvuldigen en haakjes wegwerken geeft . Op  herleiden en ontbinden geeft .
Oplossing: . (Controleer wel even dat voor deze -waarden zowel  als .)
Splitsen: .
Oplossing: . (Controleer wel even dat voor deze -waarden zowel  als .)
Je ziet meteen: .
Oplossing: . (Controleer wel even dat voor deze -waarde .)
Links en rechts vermenigvuldigen met  (als )  geeft .
Oplossing: . (Ga na, dat  geen oplossing kan zijn.)
Je oefent met AlgebraKIT.
Oplossing: `x=4 vv x=text(-)1` .
Oplossing: `x=text(-)1,5 vv x=5` .
Oplossing: `x=0 vv x=3,5` .
Oplossing: `x=text(-)2+sqrt(5) vv x=text(-)2-sqrt(5)` .
Geen reële oplossingen.
Oplossing: `x=text(-)2 vv x=2/3` .