Je ziet een afstandentabel van rechtstreekse bootverbindingen tussen de zeven Canarische eilanden: Tenerife, Gomera, Gran Canaria, Las Palmas, Hierro, Fuerteventura en Lanzarote.
`T` | `G` | `G C` | `L P` | `H` | `F` | `L` | |
`T` | - | 40 | 90 | 160 | - | - | - |
`G` | 40 | - | - | - | 80 | - | 480 |
`G C` | 90 | - | - | - | 220 | 200 | - |
`L P` | 160 | - | - | - | 90 | - | - |
`H` | - | 80 | 220 | 90 | - | - | - |
`F` | - | - | 200 | - | - | - | 60 |
`L` | - | 480 | - | - | - | 60 | - |
Elk getal in de tabel is de lengte van de bootreis in kilometers (afgerond op tientallen).
Bekijk de graaf en de afstandentabel van de bootverbindingen tussen de Canarische Eilanden in Voorbeeld 2.
Waarom staat er in de afstandentabel een streepje bij de afstand tussen Tenerife en Hierro?
Hoeveel km is het per boot van Hierro naar Tenerife via Gomera?
En hoeveel km is die afstand als je via Las Palmas gaat?
Welke route van Hierro naar Tenerife is het kortst?
Je zou een nieuwe afstandentabel kunnen maken met daarin de kortste bootverbindingen tussen twee knooppunten van deze graaf.
Waarom is zo'n tabel minder handig dan de gegeven tabel?
De maatschappij die de bootverbindingen tussen de Canarische eilanden onderhoudt, besluit om de route `T → LP → H → G → T` alleen in die volgorde te varen. Er ontstaat dan eenrichtingsverkeer: als je van Las Palmas naar Tenerife wilt, moet je langs Hierro en Gomera, dat is `50` km langer varen.
Teken de nieuwe graaf bij deze situatie.
Teken de nieuwe afstandentabel die ontstaat.