Figuren > Coördinaten
1234567Coördinaten

Verwerken

Opgave 9

Je ziet een assenstelsel met daarin een aantal punten.

a

Punt `A` heeft de coördinaten `(2, 3)` . Leg uit waarom.

b

Klaas schrijft voor de coördinaten van punt `C` het volgende op: `C(4, 1)` . Welke fout maakt hij?

c

Schrijf de coördinaten van punt `B` op.

d

Waarom is punt `D` geen roosterpunt?

e

Schrijf de coördinaten van punt `D` op.

Opgave 10

Geef op het assenstelsel de volgende punten aan: `A(3, 1)` , `B(0, 4)` , `C(10, 0)` , `D(1, 7)` , `E(6, 6)` , `F(4, 8)` .

Het assenstelsel staat op het werkblad.

Opgave 11

Gegeven is de vlieger `OABC` en de hoekpunten `A(5, 2)` en `B(5, 5)` .

a

Teken een assenstelsel met daarin de punten `A` en `B` .

b

Teken de vlieger `OABC` in dit assenstelsel.

c

Schrijf de coördinaten van punt `C` op.

d

Schrijf de coördinaten op van het snijpunt `S` van de diagonalen van de vlieger.

e

Hoeveel roosterpunten liggen er binnen deze vlieger?

Opgave 12

In een assenstelsel zijn de volgende punten gegeven: `A(0, 4)` , `B(4, 2)` en `C(3, 5)` . De lijn `k` is de lijn door de punten `A` en `B` .

a

Teken de gegeven punten en lijn `k` in het assenstelsel.

b

Noem nog drie andere roosterpunten van lijn `k` .

c

Teken lijn `l` door `C` en loodrecht op `k` .

d

Ligt het punt `P(10, 19)` op lijn `l` ? Licht je antwoord toe.

e

Ligt het punt `Q(100, 190)` op lijn `l` ? Licht je antwoord toe.

Opgave 13

Neem een stuk roosterpapier en teken een assenstelsel.

a

Teken de volgende punten en trek steeds een lijnstuk vanuit een punt naar het volgende punt: `(2, 2)` , `(4, 2)` , `(4, 4)` , `(6, 4)` , `(6, 2)` , `(10, 2)` , `(7, 4)` , `(8, 6)` , `(8, 12)` , `(10, 8)` , `(8, 10)` , `(8, 12)` , `(6, 14)` , `(4, 14)` , `(2, 10)` , `(3, 4)` , `(2, 2)` , `(3, 4)` , `(1, 8)` , `(0, 6)` , `(2, 16)` , `(2, 18)` , `(4, 19)` , `(6, 18)` , `(8, 18)` , `(5, 17)` , `(6, 18)` , `(8, 18)` , `(6, 16)` , `(5, 17)` , `(6, 16)` , `(8, 12)` .

b

Zet een dikke stip op `(4, 18)` . Wat heb je voor figuur gekregen?

Opgave 14

Teken een assenstelsel dat groot genoeg is om alle volgende punten erin de laten passen.

In deze opgave staat steeds een puntkomma tussen de coördinaten omdat er getallen met een decimale komma in voor komen. Dus `(12,5 ; 11)` betekent `12,5` naar rechts en `11` omhoog.

Teken de volgende punten en trek steeds een lijnstuk vanuit een punt naar het volgende punt:

`(8; 6)` , `(7; 4)` , `(7,5; 1,5)` , `(9; 1,5)` , `(8; 5)` , `(12,5; 5)` , `(12,5; 1,5)` , `(14; 1,5)` `(14; 4)` , `(14,5; 5)` , `(15; 4)` , `(15; 8,5)` , `(13; 10,5)` , `(11; 11)` , `(10; 11)` , `(7; 10,5)` , `(5; 11)` , `(1,5; 11)` , `(3; 10)` , `(2; 6)` , `(1; 1,5)` , `(2; 1,5)` , `(2; 2)` , `(3; 6)` , `(3,5; 6,5)` , `(3,5; 5,5)` , `(5; 7)` , `(5,5; 6)` , `(6; 2)` , `(5,5; 1,5)` , `(7,5; 1,5)` .

Begin daarna bij `(4,5; 10,5)` en ga naar `(6; 10,5)` , `(6,5; 9,5)` , `(5,5; 8)` , `(4,5; 9)` .

Zet tot slot een stip op het punt: `(3, 8)` .

verder | terug