Goniometrie > Omtrek en oppervlakte
123456Omtrek en oppervlakte

Theorie

De oppervlakte van de meeste figuren kun je vinden door ze ofwel te verdelen in rechthoeken en halve rechthoeken en eventueel delen van cirkels, ofwel te omlijsten met een rechthoek en daarvan dan rechthoeken, halve rechthoeken en delen van cirkels af te trekken.
De omtrek van de meeste figuren kun je vinden door de rand in lijnstukken en delen van cirkels te verdelen en de lengte van al die stukken op te tellen.

Soms is het handig om gebruik te maken van formules.
Hier vind je een overzicht van de belangrijkste formules.

rechthoek halve rechthoek driehoek

oppervlakte: `l*b`

omtrek: `2*l + 2*b`

oppervlakte: `1/2*l*b`

omtrek: `l + b + sqrt(l^2 + b^2)`

oppervlakte: `1/2*b*h` of `1/2*b*c*sin(alpha)`

omtrek: de lengtes van de zijden optellen

parallellogram trapezium cirkel cirkelsector

oppervlakte: `b*h`

omtrek: de lengtes
van de zijden optellen

oppervlakte: `1/2*(a+b)*h`

omtrek: de lengtes
van de zijden optellen

oppervlakte: `pi*r^2` of `1/4pi*d^2`

omtrek: `2pi*r` of `pi*d`

oppervlakte: `(alpha)/(360^@)*pi*r^2`

omtrek: `(alpha)/(360^@)*2pi*r + 2r`

verder | terug