`a+b = 100011011`
Controle: `a+b = 236_(10) + 47_(10) = 283_(10) = 100011011_2` .
`b-a = 0000000000101111 + 1111111100010100 = 1111111101000011 = text(-)10111101`
Controle: `b-a = 47_(10) - 236_(10) = text(-)189_(10) = 100011011_2` .
`a*b = 10101101010100`
Controle: `a*b = 236_(10) * 47_(10) = 11092_(10) = 10101101010100_2` .
`a//b = 101` met rest `1` .
Controle: `a//b = 236_(10) // 47_(10) = 5_(10)` met rest `1` .
`10100101110_(2) + 110011_(2) = 10101100001_2 = 1377_(10)`
`10100101110_(2) // 110011_(2) = 11010_2 = 26_(10)`
`0001001011001111` , de eerste drie nullen kunnen weg.
`1*16^4 + 2*16^3 + 12*16^2 + 15*16 + 3 = 77043`
`100546_(10) = 2c881_(16)` (steeds delen door `16` en de resten opschrijven).
`L = (bar(A)*B*C) * (B+C)`
Zie de tabel.
`A` | `B` | `C` | `bar(A)` | `bar(A)*B*C` | `B+C` | `U` |
`0` | `0` | `0` | `1` | `0` | `0` | `0` |
`0` | `0` | `1` | `1` | `0` | `1` | `0` |
`0` | `1` | `0` | `1` | `0` | `1` | `0` |
`0` | `1` | `1` | `1` | `1` | `1` | `1` |
`1` | `0` | `0` | `0` | `0` | `0` | `0` |
`1` | `0` | `1` | `0` | `0` | `1` | `0` |
`1` | `1` | `0` | `0` | `0` | `1` | `0` |
`1` | `1` | `1` | `0` | `0` | `1` | `0` |
Als `B` en `C` beide op `1` staan en `A` op `0` staat.
Als `L = bar(A) * B * C` , want ook dan brandt het lampje als `A` op `0` en `B` en `C` beide op `1` staan.
Volgens de regels van De Morgan:
`A*B + bar(A)*B = (A+bar(A))* B = 1*B = B`
Je kunt ook een waarheidstabel maken.
Volgens de regels van De Morgan:
`(A+B)*(A+bar(B)) = A + B*bar(B) = A+0 = A`
Je kunt ook een waarheidstabel maken.
`5137_8 = 5*8^3 + 1*8^2 + 3*8^1 + 7*8^0 = 2655_(10)` .
Blijf delen door
`8`
en schrijf de rest steeds op.
Je krijgt:
`1000_(10) = 1750_8`
.
Je krijgt `000, 001, 010, 011, 100, 101, 110, 111` .
Van octaal naar binair: zet elk octale cijfer om in zijn binaire driecijferige code.
Van binair naar octaal: verdeel elk binaire getal in groepjes van drie bits (voeg vooraan eventueel extra nullen toe) en vertaal elk groepje van drie bits in het bijbehorende octale cijfer.
Werk met het programma.
In de waarheidstabel kun je zien wanneer het lampje gaat branden. Het lampje brand altijd behalve als alle drie de schakelaars tegelijk op `0` of op `1` staan.
`A` | `B` | `C` | `A+B+C` | `A*B*C` | `bar(A*B*C)` | `U` |
`0` | `0` | `0` | `0` | `0` | `1` | `0` |
`0` | `0` | `1` | `1` | `0` | `1` | `1` |
`0` | `1` | `0` | `1` | `0` | `1` | `1` |
`0` | `1` | `1` | `1` | `0` | `1` | `1` |
`1` | `0` | `0` | `1` | `0` | `1` | `1` |
`1` | `0` | `1` | `1` | `0` | `1` | `1` |
`1` | `1` | `0` | `1` | `0` | `1` | `1` |
`1` | `1` | `1` | `1` | `1` | `0` | `0` |
Werk goed samen.