Je werkt in een
`16`
-bits binair stelsel.
`a = 11101100`
en
`b = 101111`
.
Bereken `a+b` en controleer je antwoord in het decimale stelsel.
Bereken `b-a` en controleer je antwoord in het decimale stelsel.
Bereken `a*b` en controleer je antwoord in het decimale stelsel.
Bereken `a//b` met een rest en controleer je antwoord in het decimale stelsel.
Bereken binair en controleer decimaal:
`1326_(10) + 110011_(2)`
`1326_(10) // 110011_(2)`
Gegeven het hexadecimale getal `12cf3` .
Reken dit getal om naar een binair getal.
Reken dit getal om naar een decimaal getal.
Gegeven het decimale getal `100546` .
Reken dit getal om naar een hexadecimaal getal.
Gegeven is deze schakeling gemaakt in MM Logic.
Noem de schakelaars van boven naar beneden
`A`
,
`B`
en
`C`
en het lampje
`L`
.
Schrijf een bijpassende schakelfunctie op.
Maak een bijbehorende waarheidstabel.
Wanneer gaat het lampje branden?
Hoe kun je deze schakeling eenvoudiger maken?
Gegeven zijn de logische functies `A` en `B` . Laat zien, dat:
`A*B + bar(A)*B = B`
`(A+B)*(A+bar(B)) = A`