Talstelsels en logica > Totaalbeeld
12345Totaalbeeld

Antwoorden van de opgaven

Opgave T1
a

`a+b = 100011011`

Controle: `a+b = 236_(10) + 47_(10) = 283_(10) = 100011011_2` .

b

`b-a = 0000000000101111 + 1111111100010100 = 1111111101000011 = text(-)10111101`

Controle: `b-a = 47_(10) - 236_(10) = text(-)189_(10) = 100011011_2` .

c

`a*b = 10101101010100`

Controle: `a*b = 236_(10) * 47_(10) = 11092_(10) = 10101101010100_2` .

d

`a//b = 101` met rest `1` .

Controle: `a//b = 236_(10) // 47_(10) = 5_(10)` met rest `1` .

Opgave T2
a

`10100101110_(2) + 110011_(2) = 10101100001_2 = 1377_(10)`

b

`10100101110_(2) // 110011_(2) = 11010_2 = 26_(10)`

Opgave T3
a

`0001001011001111` , de eerste drie nullen kunnen weg.

b

`1*16^4 + 2*16^3 + 12*16^2 + 15*16 + 3 = 77043`

c

`100546_(10) = 2c881_(16)` (steeds delen door `16` en de resten opschrijven).

Opgave T4
a

`L = (bar(A)*B*C) * (B+C)`

b

Zie de tabel.

`A` `B` `C` `bar(A)` `bar(A)*B*C` `B+C` `U`
`0` `0` `0` `1` `0` `0` `0`
`0` `0` `1` `1` `0` `1` `0`
`0` `1` `0` `1` `0` `1` `0`
`0` `1` `1` `1` `1` `1` `1`
`1` `0` `0` `0` `0` `0` `0`
`1` `0` `1` `0` `0` `1` `0`
`1` `1` `0` `0` `0` `1` `0`
`1` `1` `1` `0` `0` `1` `0`
c

Als `B` en `C` beide op `1` staan en `A` op `0` staat.

d

Als `L = bar(A) * B * C` , want ook dan brandt het lampje als `A` op `0` en `B` en `C` beide op `1` staan.

Opgave T5
a

Volgens de regels van De Morgan:

`A*B + bar(A)*B = (A+bar(A))* B = 1*B = B`

Je kunt ook een waarheidstabel maken.

b

Volgens de regels van De Morgan:

`(A+B)*(A+bar(B)) = A + B*bar(B) = A+0 = A`

Je kunt ook een waarheidstabel maken.

Opgave A1Het achttallig stelsel
Het achttallig stelsel
a

`5137_8 = 5*8^3 + 1*8^2 + 3*8^1 + 7*8^0 = 2655_(10)` .

b

Blijf delen door `8` en schrijf de rest steeds op.
Je krijgt: `1000_(10) = 1750_8` .

c

Je krijgt `000, 001, 010, 011, 100, 101, 110, 111` .

Van octaal naar binair: zet elk octale cijfer om in zijn binaire driecijferige code.

Van binair naar octaal: verdeel elk binaire getal in groepjes van drie bits (voeg vooraan eventueel extra nullen toe) en vertaal elk groepje van drie bits in het bijbehorende octale cijfer.

Opgave A2Multi Media Logic
Multi Media Logic
a

Werk met het programma.

b

In de waarheidstabel kun je zien wanneer het lampje gaat branden. Het lampje brand altijd behalve als alle drie de schakelaars tegelijk op `0` of op `1` staan.

`A` `B` `C` `A+B+C` `A*B*C` `bar(A*B*C)` `U`
`0` `0` `0` `0` `0` `1` `0`
`0` `0` `1` `1` `0` `1` `1`
`0` `1` `0` `1` `0` `1` `1`
`0` `1` `1` `1` `0` `1` `1`
`1` `0` `0` `1` `0` `1` `1`
`1` `0` `1` `1` `0` `1` `1`
`1` `1` `0` `1` `0` `1` `1`
`1` `1` `1` `1` `1` `0` `0`
c

Werk goed samen.

verder | terug