`a+b = 100011011`
Controle: `a+b = 236_(10) + 47_(10) = 283_(10) = 100011011_2` .
`b-a = 0000000000101111 + 1111111100010100 = 1111111101000011 = text(-)10111101`
Controle: `b-a = 47_(10) - 236_(10) = text(-)189_(10) = 100011011_2` .
`a*b = 10101101010100`
Controle: `a*b = 236_(10) * 47_(10) = 11092_(10) = 10101101010100_2` .
`a//b = 101` met rest `1` .
Controle: `a//b = 236_(10) // 47_(10) = 5_(10)` met rest `1` .
`10100101110_(2) + 110011_(2) = 10101100001_2 = 1377_(10)`
`10100101110_(2) // 110011_(2) = 11010_2 = 26_(10)`
`0001001011001111` , de eerste drie nullen kunnen weg.
`1*16^4 + 2*16^3 + 12*16^2 + 15*16 + 3 = 77043`
`100546_(10) = 2c881_(16)` (steeds delen door `16` en de resten opschrijven).
`L = (bar(A)*B*C) * (B+C)`
Zie de tabel.
`A` | `B` | `C` | `bar(A)` | `bar(A)*B*C` | `B+C` | `U` |
`0` | `0` | `0` | `1` | `0` | `0` | `0` |
`0` | `0` | `1` | `1` | `0` | `1` | `0` |
`0` | `1` | `0` | `1` | `0` | `1` | `0` |
`0` | `1` | `1` | `1` | `1` | `1` | `1` |
`1` | `0` | `0` | `0` | `0` | `0` | `0` |
`1` | `0` | `1` | `0` | `0` | `1` | `0` |
`1` | `1` | `0` | `0` | `0` | `1` | `0` |
`1` | `1` | `1` | `0` | `0` | `1` | `0` |
Als `B` en `C` beide op `1` staan en `A` op `0` staat.
Als `L = bar(A) * B * C` , want ook dan brandt het lampje als `A` op `0` en `B` en `C` beide op `1` staan.
Volgens de regels van De Morgan:
`A*B + bar(A)*B = (A+bar(A))* B = 1*B = B`
Je kunt ook een waarheidstabel maken.
Volgens de regels van De Morgan:
`(A+B)*(A+bar(B)) = A + B*bar(B) = A+0 = A`
Je kunt ook een waarheidstabel maken.
`5137_8 = 5*8^3 + 1*8^2 + 3*8^1 + 7*8^0 = 2655_(10)` .
Blijf delen door
`8`
en schrijf de rest steeds op.
Je krijgt:
`1000_(10) = 1750_8`
.
Je krijgt `000, 001, 010, 011, 100, 101, 110, 111` .
Van octaal naar binair: zet elk octale cijfer om in zijn binaire driecijferige code.
Van binair naar octaal: verdeel elk binaire getal in groepjes van drie bits (voeg vooraan eventueel extra nullen toe) en vertaal elk groepje van drie bits in het bijbehorende octale cijfer.