Nee, ze zijn niet op de juiste plek op een plattegrond van Amsterdam getekend.
Nee, want de lengtes zijn niet betrouwbaar en je weet ook niet of je op elke metrolijn dezelfde snelheid kunt aanhouden.
In ieder geval de afstand tussen twee metrostations lang de metrolijn. En ook gegevens over hoe lang je over elke verbinding doet.
Zie tabel.
van | ||||||
naar | Gu | Je | SM | Pm | Pl | Wm |
Gu | X | 62 | X | 183 | 100 | 128 |
Je | 62 | X | 71 | X | X | X |
SM | 112 | X | X | X | X | X |
Pm | X | 183 | X | X | X | X |
Pl | X | 158 | X | X | X | X |
Wm | 128 | X | X | X | X | X |
Zie tabel.
van | ||||||
naar | Gu | Je | SM | Pm | Pl | Wm |
Gu | X | 1:40 | X | 4:30 | 2:30 | 3:10 |
Je | 1:40 | X | 1:50 | X | X | X |
SM | 2:50 | X | X | X | X | X |
Pm | X | 4:30 | X | X | X | X |
Pl | X | 4:00 | X | X | X | X |
Wm | 3:10 | X | X | X | X | X |
Hij moet van St.Malo naar Jersey varen en daar de ferryboot naar Poole nemen.
Alleen de vaartijd is dan al 1:50 uur naar Jersey en daar vandaan 4:00 uur naar Poole.
Hij is dus minstens 5:50 uur onderweg, exclusief de overstaptijd.
Tussen Tenerife en Hierro is geen rechtstreekse bootverbinding.
`40 + 80 = 120` km.
`90 + 160 = 250` km.
Je kunt van Hierro naar Tenerife via Gomera, Gran Canaria en Las Palmas. De route via Gomera is het kortst.
Je ziet niet meer hoe je reist (rechtstreeks of met tussenstops) als je de gegeven graaf er niet bij hebt.
Je ziet dat nu ook "van" en "naar" nodig zijn.
van | |||||||
naar | `T` | `G` | `G C` | `L P` | `H` | `F` | `L` |
`T` | - | 40 | 90 | - | - | - | - |
`G` | - | - | - | - | 80 | - | 480 |
` GC` | 90 | - | - | - | 220 | 200 | - |
`LP` | 160 | - | - | - | - | - | - |
`H` | - | - | 220 | 90 | - | - | - |
`F` | - | - | 200 | - | - | - | 60 |
`L` | - | 480 | - | - | - | 60 | - |
Kijk naar de reistijdengraaf. Het is uur extra varen.
Doen, gebruik de reistijdengraaf.
Nee, voor de rondreis maakt het éénrichtingsverkeer niet uit. De route kost ook nu uur.
wedstrijden.
In de weg staat een pijl van 1A naar 1D. Klas 1A heeft ook van klas 1E gewonnen.
Zie tabel.
van | ||||||
naar | - | |||||
- | ||||||
- | ||||||
- | ||||||
- |
1E
`6` knooppunten.
Van `C` naar `F` , naar `A` . Dit geeft een afstand van `10` .
Of van
`A`
naar
`B`
, naar
`E`
. Dit geeft een afstand van
`15`
.
Of van
`A`
naar
`F`
, naar
`C`
naar
`E`
. Dit geeft ook een afstand van
`15`
.
A | B | C | D | E | F | |
A | -- | 8 | 10 | 14 | 15 | 7 |
B | 8 | -- | 10 | 13 | 7 | 13 |
C | 10 | 10 | -- | 4 | 5 | 3 |
D | 14 | 13 | 4 | -- | 6 | 7 |
E | 15 | 7 | 5 | 6 | -- | 8 |
F | 7 | 13 | 3 | 7 | 8 | -- |
km.
Doen. Er zijn meerdere mogelijkheden, onder andere kan de route van naar langs gaan. De graaf wordt dan eenvoudiger, er zijn maar drie wegen nodig.
Zie figuur.
Van Paaldorp. Er zijn in dat dorp vertrokken en bijgekomen. Dus er zijn mensen minder.
punten.
Zie figuur.
Ja, Claudia moet met lijn 1 van de Sportlaan naar de Hoofdstraat, vervolgens met lijn 3 van de Hoofdstraat naar het Beukenplein en tenslotte met lijn 2 van het Beukenplein naar de Kruisweg.
Zie tabel.
Vliegverbindingen v.v. | afstand (km) |
Los Angeles - Chicago | |
Los Angeles - Kansas City | |
Kansas City - New York | |
Kansas City - Chicago | |
Kansas City - Houston | |
New York - Miami | |
New York - Chicago | |
New York - Houston | |
Houston - Miami |
Zie figuur.
Via Kansas City en Houston (kortste route) ben je ongeveer uur kwijt. Dat is ongeveer 4 uur en 47 minuten.
De graaf kan er op verschillende manieren uitzien. Rond alle afstanden ruim naar boven af (schepen kunnen zelden rechte routes varen, zeker in de buurt van havens). Een rechtstreekse verbinding van Herm naar St.Helier is onlogisch, je gaat dan langs Sark of langs St. Peter Port.
StPP | Herm | Sark | StAn | StHe | |
StPP | -- | 6 | 10 | 45 | 32 |
Herm | 6 | -- | 5 | -- | 26 |
Sark | 10 | 5 | -- | 32 | 26 |
StAn | 45 | -- | 32 | -- | 65 |
StHe | 32 | 26 | 26 | 65 | -- |
Zie tabel. De reistijden zijn ook naar boven afgerond en in minuten.
StPP | Herm | Sark | StAn | StHe | |
StPP | -- | 10 | 15 | 68 | 48 |
Herm | 10 | -- | 8 | -- | 40 |
Sark | 15 | 8 | -- | 48 | 40 |
StAn | 68 | -- | 48 | -- | 98 |
StHe | 48 | 40 | 40 | 98 | -- |
Zie tabel.
van | ||||||
StPP | Herm | Sark | StAn | StHe | ||
naar | StPP | -- | -- | 15 | 68 | 48 |
Herm | 10 | -- | -- | -- | 40 | |
Sark | 15 | 8 | -- | 48 | 40 | |
StAn | 68 | -- | 48 | -- | 98 | |
StHe | 48 | 40 | 40 | 98 | -- |
Eigen antwoord.
`A` | `B` | `C` | `E` | `F` | |
`A` | 0 | 20 | 28 | 28 | 27 |
`B` | 20 | 0 | 10 | 40 | 39 |
`C` | 28 | 10 | 0 | 30 | 29 |
`E` | 28 | 40 | 30 | 0 | 22 |
`F` | 27 | 39 | 29 | 22 | 0 |
Op de routes `BE` , `BF` , `CE` en `CF` .
naar | ||||||
`A` | `B` | `C` | `E` | `F` | ||
van | `A` | 0 | 20 | 30 | 28 | 27 |
`B` | 20 | 0 | 10 | 38 | 16 | |
`C` | 28 | 10 | 0 | 28 | 6 | |
`E` | 28 | 38 | 28 | 0 | 22 | |
`F` | 27 | 16 | 6 | 22 | 0 |