In de tabel zie je de gemiddelde cijfers en de eindcijfers van de leerlingen uit B1H voor zeven vakken.
Maak een frequentietabel voor de gehele eindcijfers voor wiskunde. Gebruik de eindcijfers 3 tot en met 10.
Bereken het gemiddelde van die gehele eindcijfers in één decimaal nauwkeurig.
Maak een tabel met relatieve frequenties van de eindcijfers voor het vak wiskunde. Bereken het gemiddelde eindcijfer in één decimaal nauwkeurig.
Gebruik de eindcijfers van de leerlingen uit B1H uit de voorgaande opgave.
Maak een tabel met relatieve frequenties van de gehele eindcijfers voor het vak Frans.
Bereken het gemiddelde eindcijfer voor Frans in één decimaal nauwkeurig.
Vergelijk de relatieve frequentieverdelingen van wiskunde en Frans. Kun je conclusies trekken?
Klas B1C bestaat uit twaalf meisjes en vijftien jongens. Hun lengtes zijn in centimeters:
meisjes: 151, 157, 163, 162, 158, 149, 168, 155, 153, 162, 164 en 160
jongens: 160, 169, 170, 153, 161, 154, 147, 164, 155, 158, 149, 168, 152, 157 en 153
Bereken voor de meisjes en de jongens afzonderlijk de gemiddelde lengte (het "groepsgemiddelde" ). Rond af op één decimaal.
Kun je deze gegevens overzichtelijk weergeven met behulp van frequentietabellen? Leg uit, waarom wel/niet.
In 2013 is gekeken naar de herkomst van leerlingen in de brugklas. De resultaten staan in de tabel.
vmbo | havo/vwo | |
basisschool A | 13 | 11 |
basisschool B | 17 | 20 |
basisschool C | 21 | 11 |
basisschool D | 22 | 21 |
Maak van deze tabel een relatieve frequentietabel met de relatieve frequenties per basisschool.
Kun je iets zeggen over de uitstroom van de verschillende basisscholen?