`10`
`29`
`5`
Eigen antwoord, zie de
Eigen antwoord, zie de
science | |
cijfer | frequentie |
3 | 1 |
4 | 2 |
5 | 2 |
6 | 7 |
7 | 10 |
8 | 4 |
9 | 2 |
10 | 1 |
totaal | 29 |
Je kunt in één oogopslag zien, hoe vaak elk cijfer voorkomt.
Het cijfer 7 komst het vaakst voor. Dit cijfer heeft dus de hoogste frequentie.
De cijfers 3 en 10.
De relatieve frequentie van het cijfer 7 is `0,345=34,5` %.
cijfer | frequentie | percentage |
`3` | `1/29 ≈ 0,034` | `3,4` |
`4` | `2/29 ≈ 0,069` | `6,9` |
`5` | `2/29 ≈ 0,069` | `6,9` |
`6` | `7/29 ≈ 0,241` | `24,1` |
`7` | `10/29 ≈ 0,345` | `34,5` |
`8` | `4/29 ≈ 0,138` | `13,9` |
`9` | `2/29 ≈ 0,069` | `6,9` |
`10` | `1/29 ≈ 0,034` | `3,4` |
totaal | `1` | `100` |
Je kunt dan de gegevens gemakkelijker vergelijken met bijvoorbeeld die van een andere klas of een ander vak.
`(1*3+2*4+2*5+7*6+10*7+4*8+2*9+1*10)/29=193/29≈6,7`
cijfer | frequentie | rel.freq. |
`3` | `1` | `1/29 * 100 ~~ 3,4` % |
`4` | `2` | `2/29 * 100 ~~ 6,9` % |
`5` | `2` | `2/29 * 100 ~~ 6,9` % |
`6` | `7` | `7/29 * 100 ~~ 24,1` % |
`7` | `10` | `10/29 * 100 ~~ 34,5` % |
`8` | `4` | `4/29 * 100 ~~ 13,8` % |
`9` | `2` | `2/29 * 100 ~~ 6,9` % |
`10` | `1` | `1/29 * 100 ~~ 3,4` % |
totaal | `29` | `100` % |
`3,4*3+6,9*4+6,9*5+24,1*6+34,5*7+13,8*8+6,8*9+3,4*10≈670` , dus ongeveer `6,7` .
In B1H is `17,2` % onvoldoende, in B1J is dat `16,0` %.
Een echte conclusie kun je hier nauwelijks uit trekken, de percentages verschillen weinig.
In B1H heeft `13,7` % het cijfer 8 of hoger, in B1J is dat `28,0` %.
In B1J zijn duidelijk meer hoge cijfers gehaald dan in B1H.
|
|
De cijfers in B1J zijn minder verspreid dan in B1H. In B1J komen alleen cijfers van 5 tot en met 9 voor en in B1H van 3 tot en met 10.
wiskundecijfer | frequentie |
`3` | `1` |
`4` | `0` |
`5` | `3` |
`6` | `8` |
`7` | `10` |
`8` | `5` |
`9` | `2` |
`10` | `0` |
totaal | `29` |
`6,7`
wiskundecijfer | frequentie | relatieve frequentie | relatieve frequentie (%) |
`3` | `1` | `1/29≈0,03` | `3,4` |
`4` | `0` | `0/29=0` | `0,0` |
`5` | `3` | `3/29 ≈0,10` | `10,3` |
`6` | `8` | `8/29 ≈0,28` | `27,6` |
`7` | `10` | `10/29 ≈0,35` | `34,5` |
`8` | `5` | `5/29 ≈0,17` | `17,2` |
`9` | `2` | `2/29 ≈0,07` | `6,9` |
`10` | `0` | `0/29=0` | `0,0` |
totaal | `29` | `1` | `100` |
Gemiddelde eindcijfer voor wiskunde: `1/29*3+3/29*5+8/29*6+10/29*7+5/29*8+2/29*9=194/29≈6,7`
cijfer voor Frans | frequentie | relatieve frequentie | relatieve frequentie (%) |
`3` | `0` | `0/29=0` | `0,0 ` |
`4` | `0 ` | `0/29=0` | `0,0 ` |
`5` | `2 ` | `2/29≈0,07` | `6,9 ` |
`6` | `8 ` | `8/29≈0,28` | `27,6 ` |
`7` | `13 ` | `13/29≈0,45` | `44,8 ` |
`8` | `6 ` | `6/29≈0,21` | `20,7 ` |
`9` | `0 ` | `0/29=0` | `0,0 ` |
`10` | `0 ` | `0/29=0` | ` 0,0` |
totaal | `29` | `1` | `100` |
Gemiddelde eindcijfer voor Frans: `2/29*5+8/29*6+13/29*7+6/29*8=197/29≈6,8` .
De cijfers voor Frans liggen dichter bij elkaar. Het gemiddelde voor Frans is iets hoger, maar dat scheelt maar heel weinig.
Meisjes: `(151+157+163+162+158+149+168+155+153+162+164+160)/12 =159,3` .
Jongens: `(160+169+170+153+161+154+147+164+155+158+149+168+152+157+153)/15 = 158` .
Frequentietabellen zijn nu niet handig want er zijn nauwelijks getallen die vaker dan één keer voorkomen.
Voor basisschool A is de totale uitstroom `13+11 = 24` . De relatieve uitstroom van basisschool A naar het vmbo is dan `13/24 * 100 = 54,2` . Zo bereken je ook de andere relatieve uitstromen.
vmbo | havo/vwo | totaal | |
basisschool A | 54,2 | 45,8 | 100 |
basisschool B | 45,9 | 54,1 | 100 |
basisschool C | 65,6 | 34,4 | 100 |
basisschool D | 51,2 | 48,8 | 100 |
Je ziet dat basisschool A en D vergelijkbare uitstroom hebben. Basisschool C levert procentueel meer leerlingen af die naar het vmbo gaan. Basisschool B levert meer leerlingen naar havo/vwo dan naar het vmbo.
Bekijk in het practicum hoe je zo'n frequentietabel maakt.
Excel heeft er een speciale functie voor: GEMIDDELDE().
Maak eerst een frequentietabel zoals deze.
Gemiddelde: `(3*1+4*0+5*3+6*8+7*10+8*5+9*2+10*0)/29~~6,7` .
De Excel-functie geeft ook bij de niet-afgeronde rapportcijfers een `6,7` .
Doen!
meisjes | jongens | |||
freq | % | freq | % | |
36 | 2 | 15,4 | 1 | 6,3 |
37 | 5 | 38,5 | 2 | 12,5 |
38 | 3 | 23,1 | 3 | 18,8 |
39 | 2 | 15,4 | 3 | 18,8 |
40 | 1 | 7,7 | 2 | 12,5 |
41 | 0 | 0,0 | 3 | 18,8 |
42 | 0 | 0,0 | 2 | 12,5 |
13 | 100 | 16 | 100 |
De gemiddelde schoenmaat van de meisjes is ongeveer `37,6` en die van de jongens is ongeveer `39,3` .
Je kunt op grond daarvan eigenlijk nog niets concluderen, want de aantallen zijn veel te laag en het verschil is niet erg groot.
Bijvoorbeeld dat de schoenmaten bij de jongens wat verder uit elkaar liggen en er naar verhouding wat grotere maten bij zijn dan bij de meisjes. Maar het zou natuurlijk allemaal toeval kunnen zijn.