Diagrammen > Beelddiagram en lijndiagram
123456Beelddiagram en lijndiagram

Voorbeeld 1

Bij de frequentietabel van de rapportcijfers voor science van klas B1H is een staafdiagram gemaakt. Op de horizontale as staan de rapportcijfers, op de verticale as de frequentie. Door de hoogte van de staven af te lezen krijg je snel een indruk van de verdeling van de cijfers.

Opgave 4

In deze tabel staan alle rapportcijfers van B1H, afgerond op één decimaal en afgerond op hele cijfers.

a

Bekijk het staafdiagram in Voorbeeld 1. Waarom heeft het geen zin om een staafdiagram te maken van de eindcijfers op één decimaal voor een bepaald vak?

b

Maak met behulp van de gegeven tabel een staafdiagram van de gehele eindcijfers voor wiskunde.

c

Vergelijk het staafdiagram van de gehele eindcijfers voor wiskunde met dat van de gehele eindcijfers voor science. Zijn er duidelijke verschillen?

d

Maak ook een staafdiagram met deze cijfers voor wiskunde en science in één figuur.

Opgave 5

Bij het staafdiagram van de cijfers voor science kun je een gemiddelde uitrekenen.

Waarom gaat dit niet met een staafdiagram voor de manieren waarop de leerlingen van B1h naar school gaan?

Opgave 6

Je ziet een gestapeld staafdiagram van de verdeling jongens en meisjes in de brugklassen van een scholengemeenschap.

a

Waarom heet zo'n staafdiagram een gestapeld staafdiagram?

b

Als je snel wilt zien of er meer jongens dan meisjes in een klas zitten, kun je de staven beter niet stapelen. Maak een staafdiagram van deze verdeling waarin de staven voor de jongens en de meisjes naast elkaar staan.

c

In welke klassen zitten meer jongens dan meisjes? Gebruik het staafdiagram van b.

verder | terug