Plaatsbepalen > Tekenen in een assenstelsel
12345Tekenen in een assenstelsel

Uitleg

Hoe teken je de handigste route door de punten `P(1, 4)` , `Q(5, 2)` , `R(2, 1)` en `S(3, 5)` in een assenstelsel?

  • Teken de `x` -as en de `y` -as. Zorg ervoor dat de assen lang genoeg zijn.

  • Zet getallen `0` , `1` , `2` , `3` , enzovoort langs de assen.

  • Teken alle opgegeven punten in het assenstelsel. De oorsprong met coördinaten `(0, 0)` is aangegeven met de letter `O` . De `x` -coördinaat staat bij de `x` -as, dus vanuit de oorsprong naar rechts. De `y` -coördinaat staat bij de `y` -as, dus vanuit de oorsprong omhoog.

  • Zet hoofdletters bij de punten.

  • Verbind de punten met rechte lijnstukken. Doe dat zo, dat je totale route langs alle punten het kortst is en je weer bij het beginpunt bent.

Opgave 1

Bekijk in de Uitleg hoe je een assenstelsel tekent en er een route in maakt.

Teken op roosterpapier zelf dit assenstelsel en zet de vier gegeven punten er in. Bepaal daarmee de gunstigste route door alle vier de punten als je in `P` begint.

Opgave 2

Seyma en Jannes moesten beiden dezelfde figuur tekenen. Hier zie je hun resultaten. Seyma heeft haar figuur al laten controleren en gehoord dat hij goed is. Wat heeft Jannes fout gedaan?

Seyma's figuur
Jannes' figuur
Opgave 3

Teken in een assenstelsel de punten `(3, 0)` , `(4, 2)` , `(6, 3)` , `(4, 4)` , `(3, 6)` , `(2, 4)` , `(0, 3)` en `(2, 2)` . Wat voor figuur krijg je als je deze punten in diezelfde volgorde met elkaar verbindt?

verder | terug