Ayse wil natuurlijk ook vierhoeken tekenen. Maar als je de vier zijden weet, ligt de vorm van een vierhoek nog niet vast. Je moet ook hoeken weten.
Bekijk de applet.
Ga na dat je de punten
`B`
en
`C`
nog kunt bewegen en dat dan de vorm van de vierhoek verandert, terwijl de lengtes
van de zijden gelijk blijven.
Bekijk de constructie van een vlieger `ABCD` met: `AB=4` , `BC=2` en `∠B=100^@` .
Bekijk ook de constructie van een parallellogram `ABCD` met: `AB=4` , `BC=2` en `∠B=100^@` .
Je wilt een vlieger tekenen met zijden van `4` cm en `3` cm.
Waarom heb je aan deze gegevens niet genoeg?
Teken vlieger `ABCD` met `AB=4` cm en `BC=CD=3` cm. Neem `/_ A = 40^@` .
Teken parallellogram `EFGH` met `EF=5` cm, `EH=3` cm en `∠F=40^@` .
Teken ruit `KLMN` met `KL=3` cm en `∠M=40^@` .