Negatieve getallen > Negatieve getallen optellen
123456Negatieve getallen optellen

Toepassen

Je ziet hiernaast een tekening van het zuig/blaas-motortje dat Ans heeft bedacht.
Het heeft nu een totale lengte van `1,75` m.
Het motortje kent twee standen, "omhoog" en "omlaag" . Dat zie je aan de pijl die op het motortje staat.
En het motortje kan bewegen langs een verticale as.
Bij "blazen" gaat hij in de richting van de pijl op de motor, bij "zuigen" gaat hij tegen de richting van die pijl in.

Stel je eens voor dat Ans op de boot op het IJsselmeer zo'n apparaat heeft bevestigd.
Op een zeekaart ziet ze dat de diepte op de plek waar ze nu zijn `6,2`  m is.
Die diepte is gemeten ten opzichte van het waterpeil dat `text(-)0,30`  m NAP is.

Opgave 12Naar de bodem
Naar de bodem

Bekijk het zuig/blaas-motortje dat Ans heeft bedacht. Het staat in de stand "neus omlaag" en ze laat het motortje blazen vanaf de waterspiegel van het IJsselmeer. Er zit een camera in de neus bevestigd.

a

Op welke stand begint het motortje te bewegen?

b

Het motortje blaast `2,8` m. Je berekent de nieuwe diepte met `text(-)0,3 + text(-)2,8` .
Leg dat uit en bereken het antwoord.

c

Op hoeveel m NAP zit de bodem op de plek waar ze zijn?

d

Ans wil de camera laten zakken tot vlak boven de bodem. Ze moet rekening houden met de grootte van de motor dus verder dan `text(-)5,4` m NAP wil ze niet gaan. Bereken wat ze het motortje nog moet laten doen.

e

Na mooie opnamen te hebben gemaakt, draait Ans de motor en filmt ze de weg terug. Met welke berekening komt de neus van de motor op `1` onder de waterspiegel?

f

Om de camera uit de neus van de motor te halen moet de neus van de motor naar `1` m boven de waterspiegel.
Welke berekening hoort daar bij?

Opgave 13Negatieve breuken
Negatieve breuken

Je kunt op de getallenlijn ook met breuken werken. Uiteraard bestaan er ook "negatieve breuken" : breuken met een negatiefteken. Je kunt immers ook delen van eenheden naar links op de getallenlijn uitzetten.

a

Teken een getallenlijn waarop je twaalfden kunt aangeven. Laat hem van - 2 tot 2 lopen, dus van - 24 12 tot 24 12 .

b

Geef daarop de optelling - 5 12 + 11 12 aan.

c

Teken ook - 5 12 + - 11 12 .

d

En tenslotte nog 1 6 + - 5 12 .

Je kunt nu ook met negatieve breuken optellingen uitvoeren. Doe ze indien nodig met je rekenmachine.

e

1 3 + - 1 2

f

- 1 5 6 + - 2 1 3

verder | terug