Een toenamediagram kun je maken met de grafische rekenmachine. Bekijk het
Gegeven is de formule `y = x^2` . Maak met de grafische rekenmachine het toenamediagram bij deze formule met stapgrootte `1` , waarbij je `x` laat lopen van `text(-)3` tot `3` . Teken vervolgens het bijbehorende toenamediagram.
Het bijbehorende toenamediagram.
Gegeven is de formule: `y = text(-) x^3 + 6 x`
Maak met de grafische rekenmachine een toenametabel met stapgrootte `1` van `x = text(-)3` tot en met `x=3` .
Wat weet je op grond van alleen de toenametabel over het maximum van deze grafiek?
Het maximum ligt tussen `x = 0` en `x = 1` , want bij die waarden horen dezelfde toenamen.
Het maximum ligt tussen `x = 0` en `x = 1` , want bij die waarden horen de grootste toenamen.
Het maximum ligt bij `x = 1 , 5` , want precies daar gaan de toenamen over in afnamen.
Het maximum ligt tussen `x = 1` en `x = 2` , want bij die waarden gaan de toenamen over van positief in negatief
Teken het bijpassende toenamediagram.