Veranderingen > Differentiequotiënt
1234Differentiequotiënt

Verwerken

Opgave 7

Bekijk de grafiek.

a

Bereken de helling van de lijn `A B` .

b

Bereken de helling van de lijn `C F` .

c

Bij twee lijnen tussen de getekende punten hoort een differentiequotiënt van `0` . Welke twee lijnen zijn dat?

d

Punt `F` heeft een kleinere `y` -waarde dan punt `C` . Hoe kun je dat aan het differentiequotiënt op het interval `[ 1 , 4 ]` zien?

Opgave 8

Bekijk de grafiek, getekend met GeoGebra. Bereken het differentiequotiënt op het interval `[ 1 , 3 ]` .

Opgave 9

Gegeven de functie `y = x^3 - 3 x^2 + 6` .

a

Bereken het differentiequotiënt op het interval `[ 0 , 2 ]` .

b

Bereken het differentiequotiënt op het interval `[ text(-)1 , 2 ]` .

c

Wat valt je bij b op? Kun je dat verklaren?

Opgave 10

Op een ochtend heeft een school veel griepmeldingen gekregen. Het aantal griepmeldingen tussen 8:00 en 10:00 uur is weergegeven in de tabel.

tijd (h) 8:00 8:30 9:10 10:00
aantal ziekmeldingen 10 25 42 49
a

Tussen welke tijdstippen kwamen er gemiddeld per minuut de meeste griepmeldingen?

b

Sarah was de 28ste leerling die zich heeft ziekgemeld. Dat deed ze om 8:42 uur. Hoeveel ziekmeldingen waren er gemiddeld per minuut tussen 8:42 en 9:10 uur?

Opgave 11

Gegeven is de formule: `y=3*sqrt(2x+4)-5` .

a

Bereken het differentiequotiënt op het interval `[text(-)2, 6]` .

b

Bereken het differentiequotiënt op het interval `[4, 10]` . Rond je antwoord af op twee decimalen.

c

Maak met de grafische rekenmachine een tabel met stapgrootte `1` van de formule en zoek een interval met beginpunt `text(-)2` waarop de gemiddelde verandering gelijk is aan `3` .

verder | terug