Veranderingen > Differentiequotiënt
1234Differentiequotiënt

Antwoorden van de opgaven

Opgave V1
a

Sneller, zij deed over de eerste `8`  km `10` minuten, dat is `0,8`  km/minuut. Over de volgende `4`  km deed zij `8` minuten, dat is maar `0,5`  km/minuut.

b

Er zijn geen vaste tijdsintervallen.

c

Zie bij de antwoorden bij a.

d

Over die `6`  km deed zij `16` minuten, dat is maar `6//16 = 0,375`  km/minuut.

Dit antwoord geeft haar snelheid weer.

Opgave 1
a

`Δ t = 6 - 0 = 6`

b

`Δ s = 1,2 * 6^2 - 1,2 * 0^2 = 43,2`

c

`(43,2)/ 6 = 7,2` m/s.

Opgave 2
a

Om 4:00 uur was het `1`  °C en om 10:00 uur was het `4`  °C.
De gemiddelde verandering is `(4-1)/(10-4)=3/6=0,5` .
De temperatuur neemt gemiddeld met `0,5`  °C per uur toe.

b

`(3-8)/(20-12)=text(-)5/8=text(-)0,625`  °C.

c

Bijvoorbeeld `[8, 24]` of `[12, 16]` .

Opgave 3
a

Een hellingspercentage van `15` % houdt in dat je per `100` meter die je horizontaal aflegt, `15` meter verticaal aflegt. Je kunt de hoogteverandering per meter uitrekenen:
`(Δ y) / (Δ x) = (15 - 0) / (100 - 0) = 0,15` m per meter.

b

`(250-100)/1000 = 150/1000 = 0,15` m per meter

c

Ongeveer `(220 - 210) / (500 - 400) = 0,1` m.

d

De laatste `100` m is de gemiddelde helling ongeveer `60/100` . Aan het eind is de helling dus ongeveer `60` %.

Opgave 4
a

`Δ x = 5 - 1 = 4`

b

`Δ y = 12 - 4 = 8`

c

`(Δ y) / (Δ x) = 8/4 = 2`

Opgave 5
a

`x=6` geeft `y=text(-)82` .

`x=1` geeft `y=0,5` .

Het differentiequotiënt op het interval `[1, 6]` is: `(Δ y) / (Δ x) = (text(-)82-0,5) / (6 - 1) = text(-)16,5` .

b

`x=3` geeft `y=text(-)2,5` .

`x=text(-)4` geeft `y=8` .

Het differentiequotiënt op het interval `[text(-)4,3]` is: `(Δ y) / (Δ x) = (text(-)2,5-8) / (3 - text(-)4) = text(-)1,5` .

Opgave 6

Op het interval `[18, 25]` geldt: `(Δ s) / (Δ t) = (7,8 - 5,5) / (25 - 18) ~~ 0,33` .
Daar is de gemiddelde snelheid `0,33` km/min.

Op het interval `[25 , 34]` geldt: `(Δ s) / (Δ t) = (10 - 7,8) / (34 - 25) ~~ 0,24` .
Daar is de gemiddelde snelheid ongeveer `0,24` km/min.

Op het derde tijdsinterval ( `[18,25]` ) liep de hardloper gemiddeld het snelst.

Opgave 7
a

Lees af `A(text(-)2, 0)` en `B(text(-)1, 2)` .

`(Δ y) / (Δ x) = (2-0)/(text(-)1-text(-)2)=2/1 = 2`

b

Lees af `C(1, 3)` en `F(4, 1)` .

`(Δ y) / (Δ x) = (1-3)/(4-1)=(text(-)2)/3 `

c

`DF` en `AE`

d

Het differentiequotiënt is negatief.

Opgave 8

`(Δ y) / (Δ x) = (0 - text(-)4) / (3-1)=(4)/2 = 2`

Opgave 9
a

`(Δ y) / (Δ x) =(2 - 6) / (2 - 0) = text(-)2` .

b

`(Δ y) / (Δ x) =(2 - 2) / (2 - text(-)1) = 0` .

c

De punten liggen even hoog, hebben dezelfde `y` -waarde.

Opgave 10
a

8:00-8:30: gemiddeld `(25-10)/30=0,5` per minuut.

8:30-9:10: gemiddeld `(42-25)/40=0,425` per minuut.

9:10-10:00: gemiddeld `(49-42)/50=0,14` per minuut.

Tussen 8:00 en 8:30 uur kwamen er gemiddeld de meeste griepmeldingen.

b

`(42-28)/28=0,5` ziekmeldingen per minuut.

Opgave 11
a

`x=6` geeft `y=7` .

`x=text(-)2` geeft `y=text(-)5` .

Differentiequotiënt: `(7-text(-)5)/(6-text(-)2)=1,5` .

b

0,72

c

Voer in `y=3*sqrt(2x+4)-5` met venster `text(-)5 le x le 10` en `text(-)10 le y le 10` . Maak een tabel met stapgrootte `1` vanaf `x=text(-)2` .

Op `[text(-)2, 0]` is de gemiddelde verandering `3` .

Opgave 12Koekjesproductie
Koekjesproductie
a

De kosten stijgen met `K(20)-K(0)=100` euro.

b

`(K(20)-K(0))/(20-0)=100/20=5` euro per zak.

c

Voer in `y_1 = 0,01x^3-0,6x^2+13x` en `y_2 = 5x` met venster `0 le x le 50` bij `0 le y le 300` .

Het derde snijpunt is `(40, 200)` .

d

Ja, tussen elk tweetal punten waar `K` de lijn snijdt is de gemiddelde kostenstijging hetzelfde. Dus voor `[20, 40]` is deze ook € 5,00 per zak.

Opgave 13Afkoelen van koffie
Afkoelen van koffie
a

`t = 0` geeft `T = 90`  °C.

b

`(Δ T) / (Δ t) ≈ (45,95 - 90) /5 ≈ text(-) 8,8`  °C/min.

c

`(Δ T) / (Δ t) ≈ (29,62- 45,95) /5 ≈ text(-) 3,3`  °C/min.

d

De differentiequotiënten worden kleiner.

Opgave 14
a

Bereken van alle tijdsintervallen de gemiddelde verkoop. De kaartverkoop liep het best op het tijdsinterval van 12:00 tot 13:30 uur.

b

`1,875` kaartjes per minuut.

Opgave 15
a

`(Δ y) / (Δ x) = text(-)1`

b

`(Δ y) / (Δ x) = 1,5` .

c

Bijvoorbeeld `[1, 3]` of `[text(-)2, 6]` .

verder | terug