Data verwerken > Data presenteren
12345Data presenteren

Theorie

dotplot: elke dot is 4 lln
staafdiagram

Een verzameling gegevens van één of meer statistische variabelen is een dataset. Als de data niet bewerkt zijn, spreek je van ruwe data. Om zulke data behorende bij een variabele overzichtelijk in beeld te krijgen, maak je een frequentieverdeling. Zo’n frequentieverdeling heeft de vorm van een tabel, de frequentietabel.

Om nog beter overzicht te krijgen, zet je de gegevens uit de tabel in een diagram. Bijvoorbeeld in een dotplot waarin het aantal punten bij elke waarde de frequentie aangeeft, of in een staafdiagram waarin de lengte van de staaf de absolute of de relatieve frequentie weergeeft.

In een dataset kunnen verschillende soorten variabelen zitten, kwalitatieve of kwantitatieve variabelen. Kwantitatieve variabelen kun je nog verdelen in:

  • discrete variabelen, deze variabelen nemen alleen vaste waarden aan.

  • continue variabelen, deze variabelen nemen alle waarden aan.

Door de ruwe data in klassen in te delen, wordt je tabel overzichtelijker. Bij een klassenindeling is een gemiddelde alleen nog te schatten, omdat veel van de ruwe data in een klassenindeling niet meer terug te zien is.

De modus heeft betrekking op de variabele met de hoogste frequentie. Bij klassenindelingen is de klasse met de hoogste frequenties de modale klasse.

Bij het indelen in klassen is er verschil tussen continue en discrete variabelen:

  • Bij een discrete variabele, zoals lengte afgerond op een geheel getal, gebruik je de notatie `160 - 164` voor de klasse met alle lengtes vanaf `160` tot en met `164` . De klassenbreedte is `5` (er zijn vijf verschillende lengtes) en het klassenmidden is `162` .

  • Bij een continue variabele, zoals lengte, gebruik je de notatie `160 - lt 165` voor de klasse met alle lengtes vanaf `160` tot aan `165` . De klassenbreedte is `5` en het klassenmidden is `162,5` .

Het klassenmidden gebruik je voor het schatten van het gemiddelde van een frequentieverdeling.

Bij grote datasets ontkom je er - zeker bij diagrammen - vaak niet aan om met klassenindelingen te werken.

verder | terug