Data verwerken > Centrum en spreiding
12345Centrum en spreiding

Testen

Opgave 17
lengte regenworm (cm) aantal
`0,0 - lt 3,0` `4`
`3,0 - lt 6,0` `8`
`6,0 - lt 9,0` `17`
`9,0 - lt 12,0` `22`
`12,0 - lt 15,0` `23`
`15,0 - lt 18,0` `17`
`18,0 - lt 21,0` `6`
`21,0 - lt 24,0` `2`
`24,0 - lt 27,0` `1`

Voor een practicum biologie worden regenwormen gevangen. De lengte van die regenwormen vind je in de tabel.

a

Kijk naar de manier waarop de klassen zijn gemaakt. Hoe nauwkeurig zijn de regenwormen gemeten? Bij welke klasse hoort een regenworm die `3,0` cm lang is?

b

Welke klasse is de modale klasse?

c

Teken met je grafische rekenmachine een staafdiagram van de relatieve frequenties.

d

In welke klasse zit de mediaan? Kun je precies zeggen hoe groot die mediaan is?

e

Bereken een schatting van het gemiddelde.

Opgave 18

In de gezondheidszorg staan veel mensen op een wachtlijst, bijvoorbeeld voor een behandeling in een ziekenhuis of voor een plaats in een verzorgingshuis. De regering wil dat minder mensen op een wachtlijst staan. Ook wil men dat mensen die op een wachtlijst staan, minder lang hoeven te wachten. Voor alle specialismen, waaronder neurochirurgie en orthopedie, heeft men de wachtlijsten in kaart gebracht. Men heeft bekeken hoeveel mensen op een wachtlijst staan en hoelang ze moeten wachten. In de figuur staat een weergave van de wachttijd bij neurochirurgie en bij orthopedie. In de figuur kun je bijvoorbeeld over de wachtenden op een behandeling bij neurochirurgie aflezen:

  • bijna `40` % van de mensen is binnen vier weken aan de beurt en

  • meer dan `25` % moet `25` weken of langer wachten.

a

Hoeveel procent van de wachtenden bij neurochirurgie moet tussen de vier en de tien weken wachten? Licht je antwoord toe.

b

Beide afdelingen kunnen op grond van de gegevens in de figuur beweren dat ze het beter doen dan de andere afdeling. Noem voor elke afdeling een argument dat ze kunnen aanvoeren.

c

De gegevens uit de figuur zijn verwerkt in twee boxplots. Geef aan welke boxplot bij welke afdeling hoort.

verder | terug