Statistisch onderzoek > Steekproeven
12345Steekproeven

Voorbeeld 1

Hoe groter de steekproef, hoe nauwkeuriger de resultaten zijn.
Een steekproef aselect nemen betekent: elk element uit de populatie moet een even grote kans hebben om in de steekproef te komen. Of een steekproef aselect is, hangt dus af van de manier waarop je de steekproef neemt.

Zijn de volgende steekproeven aselect? Leg je antwoord uit.

  1. Onderzoek naar de lichamelijke gezondheid van de inwoners van Zoetermeer.
    Steekproef: willekeurig `1000` mensen kiezen uit de lijst van inwoners van Zoetermeer.

  2. Onderzoek naar tevredenheid over het reizen met de trein.
    Steekproef: vragen daarover stellen aan `25` willekeurig gekozen passagiers uit `50` willekeurig uit de dienstregeling gekozen treinen.

  3. Onderzoek naar tevredenheid onder ouders van middelbare scholieren.
    Steekproef: een willekeurige groep van `100` middelbare scholieren per school een vragenlijst meegeven om in te laten vullen door de ouders.

> antwoord
  1. Ja. Populatie en steekproef gaan over hetzelfde en de steekproef is aselect en redelijk groot.

  2. Nee. De kans dat een reiziger die tijdens de spits reist in de steekproef komt, is kleiner dan de kans dat een reiziger die buiten de spits reist in de steekproef komt.

  3. Nee. De kans dat een ouder met veel kinderen op school in de steekproef komt, is groter dan de kans dat een ouder met één kind op school in de steekproef komt.

Opgave 4

Zijn de volgende steekproeven aselect? Leg je antwoord uit.

a

Een onderzoek over de dienstverlening van de NS onder treinreizigers, waarbij de vragenlijsten willekeurig worden verstuurd naar bezitters van een OV-chipkaart. Ga ervan uit dat iedere reiziger maar één OV-chipkaart bezit.

b

Een onderzoek over pestgedrag onder basisschoolleerlingen door van `200` willekeurig gekozen basisscholen telkens `10` % van de willekeurig gekozen leerlingen te bevragen.

c

Een onderzoek dat gebruik maakt van vragenlijsten die zijn ingevuld door willekeurig gekozen mensen van 65 jaar en ouder.

d

Een onderzoek naar de tevredenheid van abonnees van een telefoonbedrijf, door willekeurig gekozen klanten die de helpdesk bellen te ondervragen.

verder | terug