Haarkleur, gekozen profiel, bijvoorbeeld.
Leeftijd, cijfer voor wiskunde, snelheid, bijvoorbeeld.
Leeftijd is een discrete kwantitatieve variabele, snelheid een continue kwantitatieve variabele.
nee
ja
nee
nee
Nee, meestal alleen hele maten (39) en soms ook halve maten (6 1/2). Let op dat het om schoenmaat en niet om voetmaat gaat.
nee
Ja, bijvoorbeeld `22,25` .
kwalitatief, nominaal
kwantitatief, continu
kwalitatief, nominaal
kwantitatief, continu
kwalitatief, ordinaal
kwalitatief, ordinaal
staafdiagram, dotplot, cirkeldiagram
staafdiagram, lijndiagram, dotplot, cirkeldiagram, steelbladdiagram, cumulatief frequentiepolygoon
staafdiagram, dotplot, cirkeldiagram
boxplot, steelbladdiagram, cumulatief frequentiepolygoon
staafdiagram, dotplot, cirkeldiagram, (cumulatief frequentiepolygoon)
staafdiagram, dotplot, cirkeldiagram, cumulatief frequentiepolygoon
Centrummaten: modus. Spreidingsmaten: niet bruikbaar.
Centrummaten: gemiddelde, mediaan. Spreidingsmaten: wel bruikbaar.
Centrummaten: modus. Spreidingsmaten: niet bruikbaar.
Centrummaten: gemiddelde, mediaan. Spreidingsmaten: wel bruikbaar.
Centrummaten: geen. Spreidingsmaten: niet bruikbaar.
Centrummaten: modus. Spreidingsmaten: niet bruikbaar.
kwalitatief, ordinaal
kwantitatief, discreet
kwalitatief, nominaal
kwantitatief, discreet (op tienden afgerond!)
Deze variabele is kwalitatief omdat het gaat om een politieke partij, niet om een waarde ergens van. Het is nominaal omdat de volgorde van de politieke partijen in principe niet uit maakt.
Deze variabele is kwantitatief omdat aan een schoenmaat een waarde is toegekend. Het is discreet omdat schoenen verkocht worden met hele of halve maten, maar niks daartussenin.
Bijvoorbeeld:
kwalitatief, nominaal: nummers van de lokalen die zijn schoongemaakt
kwalitatief, ordinaal: schoonheid
kwantitatief, discreet: aantal schoonmakers
kwantitatief, continu: bestede tijd
Telefoonnummer is een kwalitatieve, nominale variabele. Het gemiddelde kan niet worden berekend. De mediaan kan niet worden berekend, omdat ordenen van telefoonnummers meestal zinloos is. Telefoonnummers komen maar eenmaal voor, dus modus heeft ook geen zin.
Modus, omdat dat het meest gegeven antwoord is. De mediaan kan wel worden bepaald, maar heeft weinig betekenis.
Alle centrummaten.
Gemiddelde en mediaan. Modus hangt af van de nauwkeurigheid waarmee wordt gemeten.
In dit geval kunnen klassengemiddelde, modale klasse en klasse met de hoogste frequentie worden bepaald.
nee
ja
Steelbladdiagram en cumulatief frequentiepolygoon. Dotplot en cirkeldiagram kunnen alleen worden gebruikt bij een klein aantal antwoorden of bij een indeling in klassen.
Dotplot, cirkeldiagram, steelbladdiagram en cumulatief frequentiepolygoon. Alle vier de diagrammen kunnen worden gebruikt bij een kwantitatieve variabele die in klassen is ingedeeld.
Dotplot en cirkeldiagram. Steelbladdiagram kan alleen bij kwantitatieve variabelen worden gebruikt, cumulatief alleen bij kwantitatieve of ordinale variabelen.
Dotplot, cirkeldiagram en cumulatief frequentiepolygoon. Steelbladdiagram kan alleen bij kwantitatieve variabelen worden gebruikt.
temperatuur in Kelvin: ratio-meetniveau want er is een absoluut nulpunt
geluksgevoel: dit is een kwalitatieve variabele met een ordinaal meetniveau
score voor een toets: interval-meetniveau want er is geen absoluut nulpunt, het is een door de maker van
de toets gekozen nulpunt, iemand die twee keer zoveel scoort is niet automatisch twee
keer zo goed
percentage deelnemers: ratio-meetniveau want er is een absoluut nulpunt
Aan variabelen met een ratio-meetniveau kun je rekenen met verhoudingen, bijvoorbeeld een `2` keer zo hoge score betekent ook een `2` keer zo grote hoeveelheid/waarde.
Nee, helemaal niks.
De temperatuur in graden Celsius is een continue variabele die een interval-meetniveau
heeft, maar de temperatuur in Kelvin is een continue variabele die een ratio-meetniveau
heeft.
geslacht: kwalitatief, nominaal
lengte: kwantitatief
huiswerk: kwantitatief
profiel: kwalitatief, nominaal
plezier: kwalitatief, ordinaal
geslacht: dotplot, staafdiagram, cirkeldiagram
lengte: dotplot, boxplot, staafdiagram, lijndiagram, cirkeldiagram, allemaal liefst met geschikte klassenindeling en voor de jongens en de meisjes afzonderlijk
huiswerk: dotplot, boxplot, staafdiagram, lijndiagram, cirkeldiagram, allemaal liefst met geschikte klassenindeling
profiel: dotplot, staafdiagram, cirkeldiagram
plezier: dotplot, staafdiagram, cirkeldiagram
geslacht: modus
lengte: geschat gemiddelde, modus, mediaan, weer liefst voor de meisjes en de jongens afzonderlijk
huiswerk: geschat gemiddelde, modus
profiel: modus
plezier: modus, eventueel gemiddelde
geslacht: geen
lengte: spreidingsbreedte, kwartielafstand, standaardafwijking
huiswerk: spreidingsbreedte, kwartielafstand, standaardafwijking
profiel: geen
plezier: geen