Conclusies trekken > Soorten variabelen
123456Soorten variabelen

Antwoorden van de opgaven

Opgave V1
a

Haarkleur, gekozen profiel, bijvoorbeeld.

b

Leeftijd, cijfer voor wiskunde, snelheid, bijvoorbeeld.

c

Leeftijd is een discrete kwantitatieve variabele, snelheid een continue kwantitatieve variabele.

Opgave 1
a

nee

b

ja

c

nee

d

nee

Opgave 2
a

Nee, meestal alleen hele maten (39) en soms ook halve maten (6 1/2). Let op dat het om schoenmaat en niet om voetmaat gaat.

b

nee

c

Ja, bijvoorbeeld `22,25` .

Opgave 3
a

kwalitatief, nominaal

b

kwantitatief, continu

c

kwalitatief, nominaal

d

kwantitatief, continu

e

kwalitatief, ordinaal

f

kwalitatief, ordinaal

Opgave 4
a

staafdiagram, dotplot, cirkeldiagram

b

staafdiagram, lijndiagram, dotplot, cirkeldiagram, steelbladdiagram, cumulatief frequentiepolygoon

c

staafdiagram, dotplot, cirkeldiagram

d

boxplot, steelbladdiagram, cumulatief frequentiepolygoon

e

staafdiagram, dotplot, cirkeldiagram, (cumulatief frequentiepolygoon)

f

staafdiagram, dotplot, cirkeldiagram, cumulatief frequentiepolygoon

Opgave 5
a

Centrummaten: modus. Spreidingsmaten: niet bruikbaar.

b

Centrummaten: gemiddelde, mediaan. Spreidingsmaten: wel bruikbaar.

c

Centrummaten: modus. Spreidingsmaten: niet bruikbaar.

d

Centrummaten: gemiddelde, mediaan. Spreidingsmaten: wel bruikbaar.

e

Centrummaten: geen. Spreidingsmaten: niet bruikbaar.

f

Centrummaten: modus. Spreidingsmaten: niet bruikbaar.

Opgave 6
a

kwalitatief, ordinaal

b

kwantitatief, discreet

c

kwalitatief, nominaal

d

kwantitatief, discreet (op tienden afgerond!)

Opgave 7
a

Deze variabele is kwalitatief omdat het gaat om een politieke partij, niet om een waarde ergens van. Het is nominaal omdat de volgorde van de politieke partijen in principe niet uit maakt.

b

Deze variabele is kwantitatief omdat aan een schoenmaat een waarde is toegekend. Het is discreet omdat schoenen verkocht worden met hele of halve maten, maar niks daartussenin.

Opgave 8

Bijvoorbeeld:

kwalitatief, nominaal: nummers van de lokalen die zijn schoongemaakt

kwalitatief, ordinaal: schoonheid

kwantitatief, discreet: aantal schoonmakers

kwantitatief, continu: bestede tijd

Opgave 9
a

Telefoonnummer is een kwalitatieve, nominale variabele. Het gemiddelde kan niet worden berekend. De mediaan kan niet worden berekend, omdat ordenen van telefoonnummers meestal zinloos is. Telefoonnummers komen maar eenmaal voor, dus modus heeft ook geen zin.

b

Modus, omdat dat het meest gegeven antwoord is. De mediaan kan wel worden bepaald, maar heeft weinig betekenis.

c

Alle centrummaten.

d

Gemiddelde en mediaan. Modus hangt af van de nauwkeurigheid waarmee wordt gemeten.

e

In dit geval kunnen klassengemiddelde, modale klasse en klasse met de hoogste frequentie worden bepaald.

Opgave 10
a

nee

b

ja

Opgave 11
a

Steelbladdiagram en cumulatief frequentiepolygoon. Dotplot en cirkeldiagram kunnen alleen worden gebruikt bij een klein aantal antwoorden of bij een indeling in klassen.

b

Dotplot, cirkeldiagram, steelbladdiagram en cumulatief frequentiepolygoon. Alle vier de diagrammen kunnen worden gebruikt bij een kwantitatieve variabele die in klassen is ingedeeld.

c

Dotplot en cirkeldiagram. Steelbladdiagram kan alleen bij kwantitatieve variabelen worden gebruikt, cumulatief alleen bij kwantitatieve of ordinale variabelen.

d

Dotplot, cirkeldiagram en cumulatief frequentiepolygoon. Steelbladdiagram kan alleen bij kwantitatieve variabelen worden gebruikt.

Opgave 12Meetniveaus kwantitatieve variabelen
Meetniveaus kwantitatieve variabelen
a

temperatuur in Kelvin: ratio-meetniveau want er is een absoluut nulpunt
geluksgevoel: dit is een kwalitatieve variabele met een ordinaal meetniveau
score voor een toets: interval-meetniveau want er is geen absoluut nulpunt, het is een door de maker van de toets gekozen nulpunt, iemand die twee keer zoveel scoort is niet automatisch twee keer zo goed
percentage deelnemers: ratio-meetniveau want er is een absoluut nulpunt

b

Aan variabelen met een ratio-meetniveau kun je rekenen met verhoudingen, bijvoorbeeld een `2` keer zo hoge score betekent ook een `2` keer zo grote hoeveelheid/waarde.

c

Nee, helemaal niks.
De temperatuur in graden Celsius is een continue variabele die een interval-meetniveau heeft, maar de temperatuur in Kelvin is een continue variabele die een ratio-meetniveau heeft.

Opgave 13
a
  • geslacht: kwalitatief, nominaal

  • lengte: kwantitatief

  • huiswerk: kwantitatief

  • profiel: kwalitatief, nominaal

  • plezier: kwalitatief, ordinaal

b
  • geslacht: dotplot, staafdiagram, cirkeldiagram

  • lengte: dotplot, boxplot, staafdiagram, lijndiagram, cirkeldiagram, allemaal liefst met geschikte klassenindeling en voor de jongens en de meisjes afzonderlijk

  • huiswerk: dotplot, boxplot, staafdiagram, lijndiagram, cirkeldiagram, allemaal liefst met geschikte klassenindeling

  • profiel: dotplot, staafdiagram, cirkeldiagram

  • plezier: dotplot, staafdiagram, cirkeldiagram

c
  • geslacht: modus

  • lengte: geschat gemiddelde, modus, mediaan, weer liefst voor de meisjes en de jongens afzonderlijk

  • huiswerk: geschat gemiddelde, modus

  • profiel: modus

  • plezier: modus, eventueel gemiddelde

d
  • geslacht: geen

  • lengte: spreidingsbreedte, kwartielafstand, standaardafwijking

  • huiswerk: spreidingsbreedte, kwartielafstand, standaardafwijking

  • profiel: geen

  • plezier: geen

verder | terug