Eigen antwoord, zie ook
Het verschil is `48-43=5` %, dus gering. .
Het verschil is `48-21=27` %, dus middelmatig.
De statistische variabele is verkouden.
Nominaal kwalitatief: wel of niet verkouden.
`19/48*100~~39,6` %
`122/231*100 ~~ 52,8` %
Percentage verkouden vitamine C-slikkers:
`19/141 * 100 ~~ 13,5`
%.
Percentage verkouden placebo-slikkers:
`29/138 * 100 ~~ 21,0`
%.
Verschil:
`21,0 - 13,5 = 7,5`
%.
Het verschil in percentage is `7,5` % en is kleiner dan `20` %; dus het verschil is gering.
`varphi = (19*109-122*29)/(sqrt((19+122)*(19+29)*(122+109)*(29+109))) ~~ text(-)0,100`
Volgens deze vuistregels is in dit onderzoek sprake van een gering verschil.
`varphi~~0,468`
Het verschil is groot, want `varphi>0,4` .
Omdat de antwoorden kunnen worden geordend en omdat met de antwoorden niet kan worden gerekend.
Een kleiner deel van de leerlingen met het EM-profiel dan van de leerlingen met het NG-profiel heeft "boeiend" of lager ingevuld.
Bij "niet boeiend" is `cp` bij EM groter dan bij NG, terwijl dit bij "gaat wel" andersom is. Anders zou bij een van beiden het verschil negatief zijn.
Beide zijn dan `100` %.
`11,7` %
Het verschil in voorstellingsbeleving tussen EM- en NG-leerlingen is gering.
`V_(cp)` zijn achtereenvolgens `29,2` (1), `21,7` (2), `8,3` (3) en `0,0` (4).
`max V_(cp) = 29,2` %
Een middelmatig verschil.
`27/60 * 100% = 45`
%
`32/57 *100% ~~56,1`
%
Dezelfde conclusie, het verschil in procenten is ook `11,1` %.
Reken de aantallen om naar percentages. Het totaal aantal jongens is `60` , het totaal aantal meisjes is `57` .
percentage jongens | percentage meisjes | |
Frans | `36,7` % | `70,2` % |
Het verschil in procenten tussen jongens en meisjes die Frans kiezen, is `70,2 - 36,7 = 33,5` %.
Dit verschil in procenten is tussen `20` % en `40` %. Je spreekt dus van een middelmatig verschil.
Zie het voorbeeld.
bijwerking | geen bijwerking | ||
mannen | `86` ( `a` ) | `14` ( `b` ) | `100` ( `a+b` ) |
vrouwen | `61` ( `c` ) | `39` ( `d` ) | `100` ( `c+d` ) |
`147` ( `a+c` ) | `53` ( `b+d` ) |
`varphi = (86*39-14*61)/(sqrt((86+14)*(86+39)*(14+61)*(61+39))) = (2500)/(sqrt(100*147*53*100)) ~~ 0,28` , gebruik de formulekaart om de conclusie te controleren.
`varphi = text(-)0,625`
`text(-)0,625 < text(-)0,4` , dus er is een groot verschil.
Van de gemotiveerde leerlingen is `70/80*100=87,5` % geslaagd.
Van de ongemotiveerde leerlingen is `10/40=25` % geslaagd.
Het verschil is `62,5` %.
Er is een groot verschil tussen gemotiveerde en ongemotiveerde leerlingen, als wordt gelet op het slagingspercentage.
Dan kreeg je in procenten `varphi = (100*100-0*0)/(sqrt(100*100*100*100)) = 1` en het verschil is dan heel groot.
Afrika | Oceanië | ||||||
aantal | `p` | `cp` | aantal | `p` | `cp` | `V_(cp)` | |
`1 =` zeer goed | `4` | `33,3` | `33,3` | `0` | `0` | `0` | `33,3` |
`2 =` goed | `6` | `50` | `83,3` | `4` | `50` | `50` | `33,3` |
`3 =` matig | `2` | `16,7` | `100` | `2` | `25` | `75` | `25` |
`4 =` slecht | `0` | `0` | `100` | `2` | `25` | `100` | `0` |
`12` | `8` |
Er geldt `20` % ` < max V_(cp)≤ 40` %, dus het verschil is middelmatig.
Het verschil bij een onderzoek onder
`200`
patiënten naar het gebruik van twee medicijnen is
`14`
%.
Is er een gering, een middelmatig of groot verschil?
gering verschil
middelmatig verschil
groot verschil
Om kwalitatieve variabelen.
Om nominale variabelen.
Rokers: `86/(86+14) = 86` % wel aandoening.
Niet-rokers: `61/(61+39) = 61` % wel aandoening.
Verschil: `86 - 61 = 25` %.
middelmatig
Zijn de leeftijden in de twee groepen ongeveer gelijk?
Zijn er naar verhouding evenveel vrouwen als mannen in de twee groepen?
Hoelang roken de rokers? En hoelang hebben de niet-rokers niet gerookt?
Nee, je weet alleen dat er een verschil is tussen de twee groepen. Het kan zijn dat de oorzaak zit in vervuiling door verkeer en/of industrie, erfelijke aanleg of in leeftijd.
Taal en Cultuur, `62` %.
Dan moet het percentage tussen de `20` % en `40` % afwijken. Dus Onderwijs, Gezondheidszorg en Gedrag en Maatschappij.
`varphi = (139*10795-239*10898)/(sqrt((139+10898)*(139+239)*(10898+10795)*(239+10795))) = (text(-)1104117)/(sqrt(11037*378*21693*11034)) ~~text(-)0,035`
Het verschil is gering.
hartfalen | geen hartfalen | |
aspirine gebruikers | `1,3` | `98,7` |
geen aspirine gebruikers | `2,2` | `97,8` |
Het verschil is gering.
mannen | `cp` mannen | vrouwen | `cp` vrouwen | |
nooit | 32 | 32 | 28 | 28 |
enkele keren per jaar | 9 | 41 | 6 | 34 |
maandelijks | 10 | 51 | 9 | 43 |
wekelijks | 17 | 68 | 15 | 58 |
dagelijks | 31 | 99 | 43 | 101 |
mannen | `cp` mannen | vrouwen | `cp` vrouwen | verschil `cp` ( `V_(cp)` ) | |
nooit | 32 | 32 | 28 | 28 | 4 |
enkele keren per jaar | 9 | 41 | 6 | 34 | 7 |
maandelijks | 10 | 51 | 9 | 43 | 9 |
wekelijks | 17 | 68 | 15 | 58 | 10 |
dagelijks | 31 | 99 | 43 | 101 | 2 |
Het `max V_(cp)=10` . Het verschil is dus volgens de vuistregels gering.
`varphi~~text(-)0,33` , dus de conclusie zou het woord "middelmatig" bevatten.
De percentages voor de positieve reactie zijn `17,89` % en `57,90` %. Het verschil is net meer dan `40` %, dus de conclusie zou het woord "groot" bevatten.
De marketingmanager zal zeggen: "Het verschil tussen gebruikers en niet-gebruikers van ons medicijn, gelet op de positieve reacties, is groot."
Dit is een kwalitatieve, nominale variabele waarbij je aantallen wilt vergelijken.
Bereken
`varphi`
en gebruik de vuistregels.
`varphi~~0,042` , dus het verschil in intelligentie tussen een labrador en een beagle is gering.
`varphi ~~0,360` , het verschil is middelmatig.
huid verbrandt snel | |
rood haar | `87` % |
bruin haar | `46` |
Het procentuele verschil zit boven de `40` %, het procentuele verschil is groot.
Conclusie:
Er is een middelmatig verschil tussen de huwelijksleeftijd van mannen in homohuwelijk en mannen in heterohuwelijk.