Regelmatig heb je aantallen eerst omgerekend naar percentages. Er is ook een manier om direct uit aantallen conclusies te trekken.
Om te onderzoeken of vitamine C helpt tegen verkoudheid heeft een onderzoeker `141` personen vitamine C toegediend en `138` personen een placebo (fopmiddel). De personen in kwestie wisten niet of ze vitamine C of de placebo toegediend kregen.
verkouden | niet verkouden | |
vitamine C | `19` ( `a` ) | `122` ( `b` ) |
placebo | `29` ( `c` ) | `109` ( `d` ) |
De onderzoeker telde het aantal personen dat verkouden werd en maakte deze kruistabel.
Met deze aantallen kun je de groepen vergelijken met behulp van het getal phi ofwel `varphi` (spreek uit: "fi" ):
Noem de waarden in de vier cellen van de kruistabel `a` , `b` , `c` en `d` op de manier die je in de tabel ziet.
Vul deze waarden in de formule voor phi `= varphi` in:
`varphi = (ad-bc)/(sqrt( (a+b)*(a+c)*(b+d)*(c+d)))`
Je vindt: `varphi ~~ text(-)0,100` .
Conclusies trek je met de volgende vuistregels:
Als `varphi < text(-)0,4` of `varphi > 0,4` is de conclusie: het verschil is groot.
Als `text(-)0,4 le varphi < text(-)0,2` of `0,2 < varphi le 0,4` is de conclusie: het verschil is middelmatig.
Als `text(-)0,2 le varphi le 0,2` , is de conclusie: het verschil is gering.
De vuistregels staan ook op de Formulekaart.
Op grond van deze vuistregels trek je een conclusie.
Gebruik de gegevens uit
Bereken `varphi` nu zelf.
Welke conclusie trek je volgens de vuistregels op de formulekaart?
Gebruik de gegevens uit
Bereken `varphi` bij de volgende tabel.
aantal | jongen | meisje |
houdt van Harry Potter | 30 | 13 |
houdt niet van Harry Potter | 12 | 40 |
Wat kun je zeggen over de grootte van het verschil tussen jongens en meisjes, als je kijkt of ze houden van Harry Potter?