Kansen en tellen > Systematisch tellen
123456Systematisch tellen

Uitleg

Als leerlingen een vakkenpakket kiezen, kun je dat bekijken als meerdere keren een ja/nee beslissing nemen. Voor 2 of 3 van dat soort beslissingen kan een venndiagram een goed overzicht geven van alle keuzes.

In het voorbeeld is te zien dat van `39` leerlingen die de keuzevakken wiskunde D, informatica, of natuur, leven en technologie (NLT) of een combinatie van deze drie vakken doen, er `10` alleen wiskunde D doen, `6` wiskunde en NLT doen, `5` wiskunde en informatica doen, `3` informatica en NLT doen en `3` alledrie de vakken doen. Er zijn nog `4` die alleen informatica volgen en `8` die alleen NLT hebben.

Wanneer je een venndiagram maakt, is vaak een deel van de aantallen uitkomsten/keuzes gegeven. De andere aantallen keuzes kun je dan berekenen.

Opgave 3

Bestudeer de figuur in Uitleg 2.

a

Hoeveel leerlingen doen NLT?

b

Hoeveel leerlingen doen alleen NLT?

c

Hoeveel leerlingen doen twee keuzevakken?

Opgave 4

Gegeven zijn de verzamelingen `A` tot en met `D` . Maak een venndiagram dat het aantal elementen per verzameling (al dan niet in de overlappingen met anderen) weergeeft.
`A={1, 3, 5, 7, 9}`
`B={2, 4, 6, 8, 10}`
`C={0, 1, 2, 3, 4, 5}`
`D={8, 10, 12}`

verder | terug