Voorbeelden van misleidingen:
Belgen spreken langzamer dan Nederlanders bron: vanmaanen.org, 2004, artikel Onze Taal, Hans van Maanen |
Vitalinea misleidt consument bron: anthony.liekens.net, 2005, Anthony Liekens |
In de tekst zie je hoe slordige statistieken je kunnen misleiden en/of hoe soms slordige conclusies worden getrokken. Geef bij "Vitalinea misleidt consument" kort commentaar.
Vitalinea misleidt consument.
Er wordt al aangegeven dat het vreemd is dat we niets horen over de andere 20% van de deelnemers aan het onderzoek.
Bovendien wil het niet zeggen dat 80% van de deelnemers is afgevallen door Vitalinea. Misschien zijn ze gezonder gaan leven?
In
Je ziet waaraan een bedrijf in 2007, 2008 en 2009 reclamegelden besteedde. In 2007 werd € 150000,00 aan reclame uitgegeven.
Bereken hoeveel het bedrijf in 2008 aan reclame heeft uitgegeven. Bereken ook de reclameuitgaven in 2009.
Mag je uit de gegevens concluderen dat
het bedrijf in 2008 `11` % meer uitgaf aan reclame dan in 2007?
het bedrijf in 2009 `5` % minder uitgaf aan reclame dan in 2008?
Licht je antwoord toe.
Bereken hoeveel het bedrijf over de drie jaar in totaal uitgaf aan reclame in huis-aan-huisbladen. Hoeveel is dat gemiddeld per jaar?
Vergelijk de uitgaven aan reclame in dagbladen in 2007 met die in 2008. Met hoeveel procent zijn deze uitgaven veranderd?
Welke van deze conclusies is waar?
In 2008 is meer aan reclame in dagbladen besteed dan in 2009 besteed is aan de totale reclame uitgezonderd de tv-reclame.
In 2009 is meer dan € 150000,00 uitgegeven aan reclame in drukvorm.