Statistiek > Uitspraken doen
123456Uitspraken doen

Voorbeeld 3

Voorbeelden van misleidingen:

Belgen spreken langzamer dan Nederlanders
De schok was groot toen uit een artikel in Onze Taal bleek dat Belgen beduidend langzamer praten dan Nederlanders. In de Randstad haalt men 5,42 lettergrepen per seconde, in Oost-Vlaanderen slechts 4,43. Sommige mensen gingen het meteen controleren. De spreeksnelheid van 21 miljoen Nederlandssprekenden werd bepaald door maar liefst 160 leraren en leraressen een stukje te laten opzeggen. Er waren acht groepen, dus twintig sprekers per groep. En dan werd ook nog gerapporteerd over het verschil tussen jong en oud, man en vrouw. Eén oude Antwerpse stotteraarster, en de achterstand is hopeloos. Onderzoeker Guy De Pauw maakte het allemaal nog erger door een dag later te verklaren dat de verschillen niet significant waren. Alsof dat er nog toe doet, met zo'n steekproef.

bron: vanmaanen.org, 2004, artikel Onze Taal, Hans van Maanen

Vitalinea misleidt consument
In de nieuwe reclamespots voor het aanprijzen van Vitalinea van Danone gebruiken de reclame boys wel heel trieste, misleidende statistieken, waar de fouten zo van af druipen. De reclame claimt dat tijdens een studie bij 400 Belgen, is gebleken dat `80` % van de deelnemers gemiddeld 3,6 kilogram afvalt. Misschien valt je frank niet direct, maar deze statistiek wil helemaal niks zeggen. Waarom geven de onderzoekers het gemiddelde gewichtsverlies van slechts 80% van de deelnemers? Waarom niet van de volle 100%? Waar zijn de statistieken van die andere 20% deelnemers plots heen? Wat mij betreft zijn deze 20% mensen die niet meegeteld zijn allemaal 30 kilogram bijgekomen door het eten van Vitalinea, en komt het gemiddelde dus uit op een gewichtstoename bij het eten van Vitalinea. Het enige dat ik kan concluderen van de reclame, is dat als je wil vermageren, Vitalinea niet het goede product is. Simpele logica.

bron: anthony.liekens.net, 2005, Anthony Liekens

In de tekst zie je hoe slordige statistieken je kunnen misleiden en/of hoe soms slordige conclusies worden getrokken. Geef bij "Vitalinea misleidt consument" kort commentaar.

> antwoord

Vitalinea misleidt consument.

  1. Er wordt al aangegeven dat het vreemd is dat we niets horen over de andere 20% van de deelnemers aan het onderzoek.

  2. Bovendien wil het niet zeggen dat 80% van de deelnemers is afgevallen door Vitalinea. Misschien zijn ze gezonder gaan leven?

Opgave 10

In Voorbeeld 3 zie je ook hoe in het artikel "Belgen spreker langzamer dan Nederlanders" slordige conclusies worden getrokken. Geef kort commentaar.

Opgave 11

Je ziet waaraan een bedrijf in 2007, 2008 en 2009 reclamegelden besteedde. In 2007 werd € 150000,00 aan reclame uitgegeven.

a

Bereken hoeveel het bedrijf in 2008 aan reclame heeft uitgegeven. Bereken ook de reclameuitgaven in 2009.

b

Mag je uit de gegevens concluderen dat

  • het bedrijf in 2008 `11` % meer uitgaf aan reclame dan in 2007?

  • het bedrijf in 2009 `5` % minder uitgaf aan reclame dan in 2008?

Licht je antwoord toe.

c

Bereken hoeveel het bedrijf over de drie jaar in totaal uitgaf aan reclame in huis-aan-huisbladen. Hoeveel is dat gemiddeld per jaar?

d

Vergelijk de uitgaven aan reclame in dagbladen in 2007 met die in 2008. Met hoeveel procent zijn deze uitgaven veranderd?

e

Welke van deze conclusies is waar?

  • In 2008 is meer aan reclame in dagbladen besteed dan in 2009 besteed is aan de totale reclame uitgezonderd de tv-reclame.

  • In 2009 is meer dan € 150000,00 uitgegeven aan reclame in drukvorm.

verder | terug