Figuur opent via muisklik
Dan draaibaar met rechter muisknop
Je ziet hier in een 3D cartesisch assenstelsel een balk `OABC.DEFG` met `A(5, 0, 0)` , `C(0, 3, 0)` en `D(0, 0, 4)` .
Bereken de hoek tussen de lijnen `AG` en `EC` .
Ga na, dat de hoek tussen `AG` en `EC` hetzelfde is als de hoek tussen de richtingsvectoren `vec(AG)` en `vec(EC)` .
Verder is
`vec(AG) = ((text(-)5),(3),(4))`
en
`vec(EC) = ((text(-)5),(3),(text(-)4))`
.
Hun inproduct is
`18 = sqrt(50)*sqrt(50)*cos(varphi)`
.
Voor de hoek `varphi` tussen beide vectoren geldt: `cos(varphi)=18/(50)` . En dus is `varphi~~68,9^@` .
In Voorbeeld 2 zie je hoe je de hoek tussen twee lijnen kunt bepalen met behulp van het inproduct van twee richtingsvectoren van die lijnen.
Wat is een richtingsvector van een lijn?
Bereken met behulp van het inproduct de hoek tussen de lijnen `AF` en `AG` .
Ook lijnen die elkaar helemaal niet snijden kunnen toch wel een hoek ten opzichte van elkaar maken. Neem bijvoorbeeld de lijnen `OB` en `EF` .
Waarom snijden deze lijnen elkaar niet? Hoe zou je hun onderlinge hoek toch zichtbaar kunnen maken?
Bereken onderlinge de hoek van de lijnen `OB` en `EF` met behulp van het inproduct van hun richtingsvectoren.
De punten `A(4, 0, 0)` , `B(0, 4, 0)` , `C(text(-)4, 0, 0)` , `D(0, text(-)4, 0)` en `T(0, 0, 6)` zijn de hoekpunten van een piramide.
Bereken de hoek tussen de lijnen `AT` en `BT` . Geef je antwoord in graden nauwkeurig.
Welke hoek maken de lijnen `AT` en `BC` met elkaar? Geef je antwoord in graden nauwkeurig.
Figuur opent via muisklik
Dan draaibaar met rechter muisknop
Dit is een regelmatig achtvlak (octaëder) met `A(3, 0, 0)` , `B(0, 3, 0)` , `E(0, 0, 3)` en `F(0, 0, text(-)3)` . `M` is het midden van `ED` .
Bereken de hoek die de lijnen `FM` en `BE` met elkaar maken. Rond af op één decimaal.