De getallen zijn `9` en `12` .
Bijvoorbeeld `x(21 - x) = 108` .
Je zou de grafieken van `y=x(21-x)` en `y=108` kunnen tekenen en vervolgens de snijpunten aflezen.
Of je kunt inklemmen gebruiken.
Dan vind je `9` en `12` . Maar dit kost beiden wel veel tijd.
Dat gaat meestal sneller, zeker als het lastige getallen zijn.
`x^2 - 21x ` | `=` | ` text(-)108` | |
`(x - 10,5)^2 - 110,25 ` | `=` | ` text(-)108` | |
`(x-10,5)^2` | `=` | `2,25` |
`(x - 10,5)^2 ` | `=` | ` 2,25` | |
`x - 10,5 ` | `=` | ` +-sqrt(2,25)` | |
`x ` | `=` | ` 10,5 + sqrt(2,25) vv x = 10,5 - sqrt(2,25)` | |
`x` | `=` | `12 vv x=9` |
De oplossingen zijn dus `12` en `9` of `9` en `12` , wat op hetzelfde neerkomt.
`x^2 - 6x = 16`
geeft
`(x-3)^2 - 9 = 16`
en dus
`(x-3)^2=25`
, zodat
`x=3-sqrt(25)=text(-)2 vv x=3+sqrt(25)=8`
, dus de oplossingen zijn
`x = text(-)2`
en
`x = 8`
.
`x^2 - 6x = 17`
geeft
`(x-3)^2 - 9 = 17`
en dus
`(x-3)^2=26`
, zodat
`x=3-sqrt(26) vv x=3+sqrt(26)`
.
`x^2 + 9x = 11` geeft `(x+4,5)^2=31,25` en `x=text(-)4,5-sqrt(31,25) vv x=text(-)4,5+sqrt(31,25)` .
`x^2 = 5x`
geeft
`x^2-5x=0`
en
`(x-2,5)^2=6,25`
, zodat
`x=2,5-sqrt(6,25)=0 vv x=2,5+sqrt(6,25)=5`
, dus de oplossingen zijn
`x = 0`
en
`x = 5`
.
`x^2 + 14x + 2=0` geeft `(x+7)^2 = 47` en `x = text(-)7 +- sqrt(47)` .
Dus `(text(-)7 + sqrt(47), 0)` en `(text(-)7 - sqrt(47), 0)` .
`x^2 + 14x + 2=2`
geeft
`(x+7)^2 = 49`
en
`x = text(-)7 +- sqrt(49)`
.
Dus
`x=text(-)14 vv x=0`
.
`2x^2 - 8x ` | `=` | ` 12` | |
`x^2-4x` | `=` | `6` | |
`(x-2)^2-4` | `=` | `6` | |
`(x-2)^2` | `=` | `10` | |
`x-2` | `=` | `±sqrt(10)` | |
`x` | `=` | `2 - sqrt(10) vv x=2 + sqrt(10)` |
`x^2 - 5x ` | `=` | ` 7x` | |
`x^2-5x-7x` | `=` | `0` | |
`x^2-12x` | `=` | `0` | |
`(x-6)^2-36` | `=` | `0` | |
`(x-6)^2` | `=` | `36` | |
`x-6` | `=` | `±sqrt(36)` | |
`x` | `=` | `6±sqrt(36)` | |
`x` | `=` | `0 vv x=12` |
`0,5x^2 - x ` | `=` | ` 2x + 3` | |
`x^2-2x` | `=` | `4x+6` | |
`x^2-6x` | `=` | `6` | |
`(x-3)^2-9` | `=` | `6` | |
`(x-3)^2` | `=` | `15` | |
`x-3` | `=` | `±sqrt(15)` | |
`x` | `=` | `3 -sqrt(15) vv x=3 +sqrt(15)` |
`4 - x^2 ` | `=` | ` 3x` | |
`text(-)x^2+4` | `=` | `3x` | |
`x^2-4` | `=` | `text(-)3x` | |
`x^2+3x` | `=` | `4` | |
`(x+1,5)^2` | `=` | `6,25` | |
`x+1,5` | `=` | `±sqrt(6,25)` | |
`x` | `=` | `text(-)1,5 ±sqrt(6,25)` | |
`x` | `=` | `text(-)4 vv x=1` |
Stel de breedte is `x` , dan is de lengte `2x + 6` .
Je krijgt zo de vergelijking: `x(2x + 6) = 30` .
Dit wordt `2x^2+6x=30` en `x^2+3x=15` zodat `(x+1,5)^2=17,25` .
De enige positieve waarde is: `x = text(-)1,5 + sqrt(17,25)` .
Als de deur op `2,11` meter hoogte past, dan past de deur helemaal. Hoe verder naar onderen, hoe breder immers het kozijn wordt.
`text(-)2x^2 + 4,8x = 2,11`
wordt
`x^2 - 2,4x = text(-)1,055`
en
`(x-1,2)^2=0,385`
.
Dus
`x=1,2+-sqrt(0,385)`
en
`x~~1,82 vv x~~0,58`
.
De breedte op `2,11` m hoogte is het verschil van de `x` -waarden van de twee punten op die hoogte.
`1,82-0,58=1,24` m.
`text(-)2x^2 + 4,8x = 0` geeft `x^2-2,4x=0` en `(x-1,2)^2=1,44` , zodat `x=0 vv x=2,4` .
Er zit aan weerszijden `(2,4-1,0)/2=0,7` m naast de deur.
Dit wordt: `x - 2` .
`x(x - 2) = 55,25`
`x(x - 2) = 55,25` geeft `x^2 - 2x = 55,25` en `(x-1)^2 = 56,25` , zodat `x=1+-sqrt(56,25)` .
Dit geeft `x = 8,5` , het andere getal is dan `6,5` . (Of `x = text(-)6,5` en het andere getal is dan `x = text(-)8,5` .)
Maak eventueel een schets van de situatie.
De lengte wordt:
`l = 190 - x`
.
De breedte wordt:
`b = 110 - 2x`
.
`(190 - x)(110 - 2x) = 0,9 * 190 * 110` , ofwel `(190-x)(110-2x)=18810` .
`(190 - x)(110 - 2x) ` | `=` | ` 0,9 * 190 * 110` | |
`20900-110x-380x+2x^2` | `=` | `18810` | |
`2x^2-490x` | `=` | `text(-)2090` | |
`x^2-245x` | `=` | `text(-)1045` | |
`(x-122,5)^2-15006,25` | `=` | `text(-)1045` | |
`(x-122,5)^2` | `=` | `13961,25` | |
`x-122,5` | `=` | `±sqrt(13961,25)` | |
`x` | `=` | `122,5±sqrt(13961,25)` |
`x~~4,34 vv x~~240,66` . De tweede oplossing voldoet niet.
De boswal is ongeveer `4,34` m breed.
`x^2 + 6x ` | `=` | `16` | |
`(x+3)^2-9` | `=` | `16` | |
`(x+3)^2` | `=` | `25` | |
`x-3` | `=` | `±sqrt(25)=+-5` | |
`x` | `=` | `text(-)2 vv x=8` |
`x^2 - 5x - 8 ` | `=` | ` 0` | |
`(x-2,5)^2-6,25-8` | `=` | `0` | |
`(x-2,5)^2` | `=` | `14,25` | |
`x-2,5` | `=` | `±sqrt(14,25)` | |
`x` | `=` | `2,5-sqrt(14,25) vv x=2,5+sqrt(14,25)` |
`x^2-4x` | `=` | `0,5` | |
`(x-2)^2-4` | `=` | `0,5` | |
`(x-2)^2` | `=` | `4,5` | |
`x-2` | `=` | `±sqrt(4,5)` | |
`x` | `=` | `2-sqrt(4,5) vv x=2+sqrt(4,5)` |
`0,1x^2 + x ` | `=` | ` 4` | |
`x^2+10x` | `=` | `40` | |
`(x+5)^2-25` | `=` | `40` | |
`(x+5)^2` | `=` | `65` | |
`x+5` | `=` | `±sqrt(65)` | |
`x` | `=` | `text(-)5-sqrt(65) vv x=text(-)5+sqrt(65)` |
Noem het ene getal `x` . Het andere is dan `x-5` .
En dan is `x(x - 5) = 204` .
`x(x-5)=204` geeft `x^2-5x=204` , ofwel `(x-2,5)^2 = 210,25` , zodat `x = 2,5 +- 14,5` .
De gevraagde getallen zijn `17` en `12` , of `text(-)12` en `text(-)17` .
`x - x^2 ` | `=` | ` 0,25` | |
`x^2-x` | `=` | `text(-)0,25` | |
`(x-0,5)^2` | `=` | `0` | |
`x-0,5` | `=` | `±sqrt(0)` | |
`x` | `=` | `0,5` |
`x(x + 4) ` | `=` | ` 2x + 8` | |
`x^2+4x` | `=` | `2x+8` | |
`x^2+2x` | `=` | `8` | |
`(x+1)^2` | `=` | `9` | |
`x+1` | `=` | `±sqrt(9)` | |
`x` | `=` | `text(-)4 vv x=2` |
`2x(x - 4) ` | `=` | ` 3 - 8x` | |
`2x^2-8x` | `=` | `3-8x` | |
`2x^2` | `=` | `3` | |
`x^2` | `=` | `1,5` | |
`x` | `=` | `±sqrt(1,5)` | |
`x` | `=` | `text( -) 1/2sqrt(6) vv x= 1/2sqrt(6)` |
`0,01x^2 - x ` | `=` | ` 0` | |
`x^2-100x` | `=` | `0` | |
`(x-50)^2` | `=` | `2500` | |
`x-50` | `=` | `±sqrt(2500)` | |
`x` | `=` | `0 vv x=100` |
Eerst kwadraat afsplitsen.
`y ` | `=` | ` text(-)0,1x^2 + 5x + 1` | |
`y` | `=` | `text(-)0,1(x^2-50x-10)` | |
`y` | `=` | ` text(-) 0,1((x-25)^2-625-10)` | |
`y` | `=` | ` text(-) 0,1((x-25)^2-635)` | |
`y` | `=` | ` text(-) 0,1(x-25)^2+63,5` |
Dus de top is: `(25; 63,5)` .
Je kunt het beste gebruikmaken van je resultaat bij a.
De vergelijking wordt:
`text(-)0,1(x - 25)^2 + 63,5 ` | `=` | ` 53,5` | |
`text(-) 0,1(x-25)^2` | `=` | ` text(-) 10` | |
`(x - 25)^2 ` | `=` | ` 100` | |
`x-25` | `=` | `±sqrt(100)` | |
`x ` | `=` | ` 15 vv x = 35` |
Omdat de top van de bergparabool `(25; 63,5)` is en er dus geen uitkomsten hoger dan `63,5` zijn.
Dit is precies in de top van de parabool, dus: `p=63,5` .
`A = (50 + x)(30 - x)`
Los de vergelijking `(50 + x)(30 - x) = 1431` op door eerst de haakjes weg te werken en dan een kwadraat af te splitsen.
Je vindt: `x= text(-) 23 vv x=3` .
Alleen het tweede antwoord voldoet, dus `x=3` m.
Los de vergelijking `(50 + x)(30 - x) = 1500` op door eerst de haakjes weg te werken en dan een kwadraat af te splitsen.
Je vindt: `x=text(-)20 vv x=0` en `x=text(-)20` voldoet niet, want je kunt geen negatief stuk grond weghalen.
`x=0` betekent dat er aan beide kanten geen grond bij komt of af gaat.
`x^2 + px` | `=` | `q` | |
`(x+1/2p)^2-(1/2p)^2` | `=` | `q` | |
`(x+1/2p)^2` | `=` | `q+(1/2p)^2` | |
`x+1/2p` | `=` | `±sqrt(q+(1/2p)^2)` | |
`x` | `=` | `text(-) 1/2p±sqrt(q+(1/2p)^2)` | |
`x` | `=` | `text(-) 1/2p±sqrt(1/4p^2+q)` | |
`x` | `=` | `text(-) 1/2p-sqrt(1/4p^2+q) vv x= text(-) 1/2p+sqrt(1/4p^2+q)` |
Gebruik dat uit `x^2 + px = q` volgt:
`x= text(-) 1/2p-sqrt(1/4p^2+q) vv x= text(-) 1/2p+sqrt(1/4p^2+q)` .
Vul in `p = 6` en `q = 20` : `x = text(-) 1/2*6±sqrt(1/4*6^2+20) = text(-) 3±sqrt(29)` .
Dus `text(-) 3-sqrt(29) vv x= text(-) 3+sqrt(29)` .
`A = (28 + x)(24 + x)`
De oppervlakte van de foto zonder lijst is `x*x=x^2` .
De oppervlakte van de foto met lijst is twee keer zo groot als de oppervlakte van de foto zonder lijst.
Dus je krijgt de vergelijking: `(28+x)(24+x)=2x^2` .
Oplossen doe je door haakjes wegwerken en daarna kwadraat afsplitsen:
`(28+x)(24+x)=2x^2` wordt `x^2-52x-672=0` en `(x-26^2)=1348` .
Je vindt: `x=26±sqrt(1348)` en dus `x ~~ 62,7` cm.
`x=text(-)12 vv x=4`
`x=text(-)10 vv x=7`
`x=text(-)1 vv x=1`
`x = 0 vv x = 20`
`x=6 ±sqrt(44)`
De enige positieve waarde is `x=5` . Dus de breedte is `5` .
Je moet bij `x=0,65` en/of `x=1,15` kijken of daar een kast met hoogte `1,80` m onderdoor kan.
Ja, het kan net.