Hoe je vanuit de basisschool via het voortgezet onderwijs naar het hoger onderwijs en een beroep kunt gaan.
In dat deel van het schema zijn de meeste details te zien.
Dat de school er een overgangsregeling voor heeft.
De andere mogelijkheden zijn niet alleen door de school zelf gereglementeerd. Er zijn ook andere partijen bij betrokken.
Je hebt dan een diploma of een overgangsbewijs, maar je gaat naar een lager schooltype dan op grond van je diploma of het overgangsbewijs mogelijk is.
Als je naar het mbo wilt, moet je een overgangsbewijs van havo 3 naar havo 4 hebben. Wil je naar 4 vmbo, dan hoeft dat niet.
Er ontbreken veel te veel details.
Juist omdat de details ontbreken kun je de hoofdzaken beter zien.
Op de kaart kun je nauwkeurig de route zien, afstanden bepalen, alternatieve routes opzoeken, enz.
Het schema gaat alleen over de directe omgeving van de school.
Naam en adres van de school, routes van en naar hoofdwegen, de plaats in Nederland, e.d.
Het zijn eigenlijk gelijke grafen. Gelijke grafen kunnen er toch heel anders uitzien.
Zie tabel.
van | ||||||
naar | Gu | Je | SM | Pm | Pl | Wm |
Gu | X | 62 | X | 183 | 100 | 128 |
Je | 62 | X | 71 | X | X | X |
SM | 112 | X | X | X | X | X |
Pm | X | 183 | X | X | X | X |
Pl | X | 158 | X | X | X | X |
Wm | 128 | X | X | X | X | X |
Zie tabel.
van | ||||||
naar | Gu | Je | SM | Pm | Pl | Wm |
Gu | X | 1:40 | X | 4:30 | 2:30 | 3:10 |
Je | 1:40 | X | 1:50 | X | X | X |
SM | 2:50 | X | X | X | X | X |
Pm | X | 4:30 | X | X | X | X |
Pl | X | 4:00 | X | X | X | X |
Wm | 3:10 | X | X | X | X | X |
Hij moet van St.Malo naar Jersey varen en daar de ferryboot naar Poole nemen.
Alleen de vaartijd is dan al 1:50 uur naar Jersey en daar vandaan 4:00 uur naar Poole.
Hij is dus minstens 5:50 uur onderweg, exclusief de overstaptijd.
Van Tenerife naar Gomera en dan van Gomera naar Lanzarote.
Er zijn geen pijlen.
Bijvoorbeeld de route `T→LP→H→G→L→F→GC→T` .
Ze hebben dezelfde knooppunten en dezelfde wegen.
In graaf 2 heb je geen lijnen die elkaar snijden, zodat je minder snel in de war raakt.
Tussen Tenerife en Hierro is geen rechtstreekse bootverbinding.
`40 + 80 = 120` km.
`90 + 160 = 250` km.
Je kunt van Hierro naar Tenerife via Gomera, Gran Canaria en Las Palmas. De route via Gomera is het kortst.
Je ziet niet meer hoe je reist (rechtstreeks of met tussenstops) als je de gegeven graaf er niet bij hebt.
van | |||||||
naar | `T` | `G` | `G C` | `L P` | `H` | `F` | `L` |
`T` | - | 40 | 90 | - | - | - | - |
`G` | - | - | - | - | 80 | - | 480 |
` GC` | 90 | - | - | - | 220 | 200 | - |
`LP` | 160 | - | - | - | - | - | - |
`H` | - | - | 220 | 90 | - | - | - |
`F` | - | - | 200 | - | - | - | 60 |
`L` | - | 480 | - | - | - | 60 | - |
De pijlen geven aan wie leiding geeft aan wie.
Eigen antwoord.
Je kunt bijvoorbeeld de stamboom van het Nederlandse koningshuis opzoeken en tekenen.
`10` wedstrijden.
De pijl op de weg is gericht van 1A naar 1D.
Klas 1A heeft ook van klas 1E gewonnen.
van | ||||||
1A | 1B | 1C | 1D | 1E | ||
naar | 1A | - | 1 | 1 | 0 | 0 |
1B | 0 | - | 0 | 0 | 0 | |
1C | 0 | 1 | - | 0 | 0 | |
1D | 1 | 1 | 1 | - | 0 | |
1E | 1 | 1 | 1 | 1 | - |
Klas 1B heeft alle vier de wedstrijden die ze heeft gespeeld, gewonnen. Dat zijn samen `4` punten. In de puntentabel moet je alle punten die in één kolom staan, bij elkaar optellen. Bij 1B komt daar het hoogste puntenaantal uit.
Ze hebben allebei vier knooppunten.
Beide grafen hebben drie wegen.
In de linkergraaf zijn de wegen `AC` , `AD` en `BD` , terwijl in de rechtergraaf sprake is van de wegen `AB` , `AD` en `BC` .
Je hoeft maar één verschil te noemen om aan te tonen dat de grafen niet gelijk zijn.
Graaf I en III, want ze hebben de knooppunten `A, B, C, D` en `E` en daarnaast allebei de wegen `AD` , `BC` , `BD` , `CD` en `CE` .
`6` knooppunten.
Van `C` naar `F` , naar `A` . Dit geeft een afstand van `10` .
Of van
`A`
naar
`B`
, naar
`E`
. Dit geeft een afstand van
`15`
.
Of van
`A`
naar
`F`
, naar
`C`
naar
`E`
. Dit geeft ook een afstand van
`15`
.
A | B | C | D | E | F | |
A | -- | 8 | 10 | 14 | 15 | 7 |
B | 8 | -- | 10 | 13 | 7 | 13 |
C | 10 | 10 | -- | 4 | 5 | 3 |
D | 14 | 13 | 4 | -- | 6 | 7 |
E | 15 | 7 | 5 | 6 | -- | 8 |
F | 7 | 13 | 3 | 7 | 8 | -- |
De knooppunten zijn de klassen. De wegen zijn de wedstrijden.
`28` wegen
Elke klas treft de andere klas tweemaal, vandaar twee wedstrijden per
"weg"
.
Dus
`28 xx 2=56`
wedstrijden in totaal.
Bij een halve competitie spelen twee teams maar één keer tegen elkaar.
Het wordt een gerichte graaf, elke weg krijgt een pijlpunt.
Nee, maar de graaf wordt er wel overzichtelijker van als de knooppunten (de plaatsen dus) net zo ten opzichte van elkaar liggen als in werkelijkheid.
Je maakt minstens twee tussenlandingen (dit kan op twee manieren). Optie 1 is dat je in Kansas City en Houston een tussenlanding maakt. Optie 2 dat je in Kansas City en New York een tussenlanding maakt.
Vanaf knooppunt "Heidi" vertrekken de meeste wegen.
De wandeling is niet mogelijk. Er moeten om zo'n wandeling mogelijk te maken twee knooppunten (startpunt en eindpunt) zijn met een oneven aantal wegen. Alle andere knooppunten moeten een even aantal wegen hebben.
Alle lijnen van het Londense metronet. Het is geen kaart van Londen, want dan zijn er nog veel meer details nodig. Dat zou voor het uitzoeken van de juiste metrolijn erg onoverzichtelijk worden.
Linksonder staan de dertien lijnen genoemd.
Het tekentje dat voor de uitdrukking "National Rail" linksonder staat, zie je dan ook bij zo'n station.
`40` km.
`A` | `B` | `C` | `E` | `F` | |
`A` | 0 | 20 | 28 | 28 | 27 |
`B` | 20 | 0 | 10 | 40 | 39 |
`C` | 28 | 10 | 0 | 30 | 29 |
`E` | 28 | 40 | 30 | 0 | 22 |
`F` | 27 | 39 | 29 | 22 | 0 |
Op de routes `BE` , `BF` , `CE` en `CF` .
Ja, `TVSPTKS` .