Diagrammen > Schema's
12345678Schema's

Antwoorden van de opgaven

Opgave V1
a

Hoe je vanuit de basisschool door het voortgezet onderwijs naar het hoger onderwijs en een beroep kan gaan.

b

Daar zijn de meeste details te zien.

c

Dat de school er een overgangsregeling voor heeft.

d

Die zijn wel mogelijk maar niet alleen door de school zelf gereglementeerd, er zijn ook andere partijen bij betrokken.

e

Je hebt dan een diploma of een overgangsbewijs, maar je gaat naar een lager schooltype dan op grond van je diploma of het overgansgbewijs mogelijk is.

f

Als je naar het mbo wilt moet je een overgangsbewijs van 3havo naar 4havo hebben, wil je naar 4vmbo dan hoeft dat niet.

Opgave V2
a

Er ontbreken veel te veel details.

b

Juist omdat de details ontbreken kun je de hoofdzaken beter zien.

c

Op de kaart kun je nauwkeurig de route zien, afstanden bepalen, alternatieve routes opzoeken, enz.

d

Het schema gaat alleen over de directe omgeving van de school.

e

Naam en adres van de school, routes van en naar hoofdwegen, de plaats in Nederland, e.d.

Opgave 1
a

Alle lijnen van het Londense metronet. Het is geen kaart van Londen, want dan zijn er nog veel meer details nodig en wordt het voor het uitzoeken van de juiste metrolijn erg onoverzichtelijk.

b

Ja, de knooppunten zijn metrostations.

c

Linksonder staan de 13 lijnen genoemd. De "National Rail" is een spoorweglijn.

d

Het tekentje dat voor de uitdrukking "National Rail" linksonder staat zie je dan ook bij zo'n station.

e

Neem de Piccadilly-lijn naar South Kensington en stap daar over op de District-lijn naar de Tower.

Opgave 2
a

Bijvoorbeeld de knooppunten "neerslag" , "grondwater" , "oppervlaktewater" , "afvalwater" , "drinkwater" , "industrieel water" .

b

De richting is belangrijk. Bijvoorbeeld: de waterzuivering maakt van afvalwater weer grondwater. En de drinkwatervoorziening maakt van oppervlakte water drinkwater.

c

Zie figuur.

Opgave 3
a

Ja, die functie staat dan hoger in het schema. Alleen bij de bedrijfsleider is het twijfelachtig of de boekhoudkundige medewerker en de kwaliteitsmedewerker echt boven hem staan.

b

Nee, die valt onder de directie.

c

De directie.

d

Ja, pijlen zijn nodig om aan te geven wie leiding geeft aan wie.

Opgave 4
a

Van Tenerife naar Gomera en dan van Gomera naar Lanzarote.

b

Er zijn geen pijlen.

c

Bijvoorbeeld de route T L P H G L F G C T .

Opgave 5

Zie figuur.

Opgave 6
a

Ze hebben dezelfde knooppunten en dezelfde wegen.

b

Maak er wat moois van...

Opgave 7

De grafen I en III.

Opgave 8

Als het goed is wel al kan hij er heel anders uit zien. Alleen ontbreekt de verbinding Portsmouth - Cherbourg.

Opgave 9
a

Er wordt mee aangegeven wie leiding geeft aan wie.

b

Eigen antwoord.

Opgave 10

Er komen nu pijlen in de graaf omdat er sprake is van éénrichtingsverkeer.

Opgave 11
a

Ze hebben allebei vier knooppunten.

b

Ze hebben allebei vier wegen.

c

Nee, want in de rechter graaf is (bijvoorbeeld) A niet met C verbonden en in de linker wel. Er zijn meer verschillen, je hoeft er maar ééntje te noemen.

Opgave 12
a

Zie figuur.

b

28 lijnstukken, dus 56 wedstrijden.

c

Er komt dan in elke verbindingslijn een pijl.

Opgave 13
a

Nee.

b

Zie figuur.

c

Minstens twee: Kansas City en Houston.

Opgave 14
a

Zie figuur.

b

Heidi.

Opgave 15Bruggen in Koningsbergen
Bruggen in Koningsbergen
a

Doen.

b

Zie figuur.

c

De wandeling is niet mogelijk. Er moeten om zo'n wandeling mogelijk te maken twee knooppunten (startpunt en eindpunt) zijn met een oneven aantal wegen. Alle andere knooppunten moeten een even aantal wegen hebben.

verder | terug