Diagrammen > Frequentietabel
123456Frequentietabel

Verwerken

Opgave 11

In de tabel zie je de gemiddelde cijfers en de eindcijfers van de leerlingen uit B1H voor zeven vakken.

a

Maak een frequentietabel voor de gehele eindcijfers voor wiskunde. Gebruik de eindcijfers 3 tot en met 10.

b

Bereken het gemiddelde van die gehele eindcijfers in één decimaal nauwkeurig.

c

Maak een tabel met relatieve frequenties van de eindcijfers voor het vak wiskunde. Bereken het gemiddelde eindcijfer in één decimaal nauwkeurig.

d

Maak ook een tabel met relatieve frequenties van de gehele eindcijfers voor het vak Frans.

e

Bereken het gemiddelde eindcijfer voor Frans in één decimaal nauwkeurig.

f

Vergelijk de relatieve frequentieverdelingen van wiskunde en Frans. Kun je conclusies trekken?

Opgave 12

Gebruik de eindcijfers van de leerlingen uit B1H uit de voorgaande opgave.

a

Maak een kruistabel van de gehele eindcijfers van Frans en wiskunde.

b

Hoeveel leerlingen hebben een hoger cijfer voor Frans dan voor wiskunde?

c

Lijkt er een verband te zijn tussen de cijfers voor Frans en voor wiskunde? Licht je antwoord toe.

Opgave 13

In een klas is alle leerlingen gevraagd hoeveel ooms en tantes ze hebben. In deze kruistabel staat het resultaat.

ooms
0 1 2 3 4 5 6
tantes 0 1 1 - 1 - 1 -
1 1 3 3 2 - - -
2 1 4 2 2 - - 1
3 - 1 - 1 - - -
4 1 - - - 1 2 -
5 - 1 - - - - -
a

Hoeveel leerlingen zitten er in deze klas?

b

Hoeveel procent van de leerlingen heeft niet meer dan drie ooms en tantes samen?

c

Bereken met een frequentietabel het gemiddelde aantal tantes van de leerlingen in deze klas. Rond af op gehele cijfers.

d

Hebben deze leerlingen gemiddeld meer tantes dan ooms? Licht je antwoord toe.

Opgave 14

In 2013 is gekeken naar de herkomst van leerlingen in de brugklas. De resultaten staan in de tabel.

vmbo havo vwo
basisschool A 11 9 12
basisschool B 17 15 20
basisschool C 8 11 14
basisschool D 12 24 7

Maak van deze tabel een relatieve frequentietabel die iets zegt over de relatieve uitstroom van de basisscholen.

Kun je iets zeggen over het niveau van de verschillende basisscholen?

verder | terug