Diagrammen > Cirkeldiagram en steelbladdiagram
123456Cirkeldiagram en steelbladdiagram

Voorbeeld 1

Dit steelbladdiagram laat zien welke cijfers er in een bepaalde klas zijn gehaald. Je ziet meteen dat de meeste leerlingen ( `8` ) een cijfer vanaf `6,0` tot `7,0` hebben gehaald. En dat er `18`  cijfers boven de `6,0` waren. Je kunt ook zien welk cijfer het meest werd gehaald: `8,6` ; het modale cijfer.

Om het gemiddelde cijfer te berekenen, moet je de cijfers allemaal optellen en delen door `30` .

Opgave 4

Bekijk het steelbladdiagram met de cijfers van B1H voor science. Het zijn de eindcijfers op één decimaal nauwkeurig.

a

Je kunt meteen zien hoeveel cijfers vanaf `6,0` tot `7,0` er zijn gescoord. Hoeveel zijn dat er?

b

Wat is een voordeel van deze manier van cijfers weergeven?

c

Waarom is het lastiger om hier snel een frequentietabel uit te halen van de gehele eindcijfers?

d

Waarom kun je geen modaal cijfer vaststellen?

e

Wat is het modale cijfer als je afrondt op hele cijfers?

Opgave 5

Bekijk het steelbladdiagram van de lengtes van de leerlingen in B1H.

a

Hoe nauwkeurig zijn deze lengtes bepaald?

b

Welke lengte is de modale lengte?

c

Als er in deze klas een leerling bijkomt met een lengte van `1,80` m, verandert er dan iets aan de modale lengte?

d

Bereken de gemiddelde lengte in B1H voor en nadat de betreffende leerling erbij is gekomen. Rond af op gehele centimeters.

verder | terug