Dit lijndiagram laat zien met welke frequentie de rapportcijfers voor "Science" in een bepaalde klas voorkomen. Je kunt er dus in aflezen hoeveel keren er een 6 voorkomt, hoeveel keren er een 7 voorkomt, enz. Het lijndiagram ontstaat uit een staafdiagram door de middens van de bovenkanten van de staven te verbinden. Een lijndiagram laat het verloop beter zien.
Bekijk de eindcijfers van klas B1H voor een zevental schoolvakken in
Maak een lijndiagram van de cijfers voor wiskunde.
Vergelijk het lijndiagram van de cijfers voor wiskunde met dat van de cijfers voor science. Zijn er duidelijke verschillen?
Maak ook een lijndiagram met de cijfers voor wiskunde en science in één figuur.
Klas B1H bestaat uit meisjes en jongens. De schoenmaten zijn achtereenvolgens:
meisjes: 38, 37, 38, 36, 37, 38, 40, 37, 39, 37, 36, 37, 39
jongens: 36, 38, 42, 40, 41, 39, 38, 37, 37, 40, 39, 41, 42, 41, 38, 39
Je wilt lijndiagrammen van de schoenmaten van de jongens en van de meisjes in één figuur maken. Waarom werk je dan liever met relatieve frequenties?
Maak nu de bedoelde lijndiagrammen.
Kun je op grond hiervan concluderen dat de jongens grotere voeten hebben dan de meisjes?
Geef de gemiddelde schoenmaten in de figuur aan. Bevestigen deze gemiddelden je conclusie bij b?