Allebei .
Nee, de behaalde cijfers zijn toch wel verschillend. Zo komt bij wiskunde het cijfer 4 niet voor en bij engels twee keer, maar anderzijds komt bij wiskunde het cijfer 10 niet voor en bij engels wel.
Bijvoorbeeld met behulp van frequentietabellen, of met diagrammen.
Bij beide is dat het cijfer 3.
Bij engels een 10 en bij wiskunde een 9.
Het lijkt er wel op, maar erg duidelijk wordt dit vanuit deze tabel niet. Een frequentietabel laat dat duidelijker zien. Die éne 3 bij wiskunde lijkt ook een echte uitschieter.
Doen.
Omdat ze wel allemaal over evenveel cijfers gaan, maar die cijfers niet in elk deel even dicht bij elkaar liggen.
.
Med = (gemiddelde van het 14e en 15e getal), (gemiddelde van het 7e en 8e getal) en (gemiddelde van het 20e en 21e getal).
.
Er zijn veel zeven's gevallen.
cm.
Med = , en .
Tussen en cm.
jongens.
Doen.
Het minimale cijfer in 2K valt samen met het eerste kwartiel in 2L.
Dit klopt in werkelijkheid niet, het zijn maar van de cijfers in 2L. Dat komt doordat rapportcijfers afgeronde cijfers zijn.
Voor wiskunde is de variatiebreedte . Voor science is de variatiebreedte .
Voor beide vakken is de mediaan en het eerste kwartiel . Voor wiskunde is het derde kwartiel en voor science is dat .
Voor wiskunde is de kwartielafstand . Voor science is de variatiebreedte .
Doen.
Nee, dat is niet noodzakelijk. Alleen als de aantallen waarop de boxplots zijn gebaseerd heel erg veel van elkaar verschillen kun je vraagtekens zetten bij een vergelijking van beide.
Maak eerst frequentietabellen.
School A: minimaal aantal , , mediaan is , en maximaal aantal is .
School B: minimaal aantal , , mediaan is , en maximaal aantal is .
Teken de bijpassende boxplots.
Bijna % van de klassen van school B is groter of gelijk aan de mediaan van de klassengrootte van school A.
Alleen het minimum wordt dan , verder verandert er niets.
Voor de jongens: cm.
Voor de meisjes: cm.
Med , en .
Nee, alleen de variatiebreedte is bij de meisjes groter. Voor de rest zijn de verschillen niet erg groot hoewel zowel de minimale als de maximale afstand bij de jongens groter is.
Bij de jongens is de spreidingsbreedte gram en bij de meisjes is de spreidingsbreedte gram.
Jongens: minimumgewicht is gram, gram, de mediaan is gram, gram en het maximumgewicht is gram.
Meisjes: minimumgewicht is gram, gram, de mediaan is gram, gram en het maximumgewicht is gram.
Teken zelf de boxplots met deze gegevens.
%.
%.
Laagste cijfer is gram, gram, de mediaan is gram, gram en het maximumgewicht is gram.
Teken het bijpassende boxplot.
De duidelijke scheiding tussen voldoendes en onvoldoendes zie je het best in het steelbladdiagram.
Van beide teams zijn zowel de gemiddelde leeftijd als de mediaan 23.
Team 1: minimumleeftijd is jaar, jaar, de mediaan is jaar, jaar en het maximumleeftijd is jaar.
Team 2: minimumleeftijd is jaar, jaar, de mediaan is jaar, jaar en het maximumleeftijd is jaar.
Ja, je kunt goed het verschil tussen de minimumleeftijden en de maximumleeftijden zien. Verder is het verschil tussen beide kwartielafstanden een duidelijke aanwijzing dat bij team 2 de leeftijden veel dichter bij elkaar liggen.
De mediaan is kg, kg en kg. De kwartielafstand is daarom kg.
Dat zou % moeten zijn. In werkelijkheid zijn van de leerlingen lichter, dat is minder dan %. Aan de andere kant zijn maar leerlingen zwaarder en dat is nog geen %. Dit heeft allemaal met afrondingen te maken en het kleine aantal gegevens.
Twee. Als je deze uitschieters meerekent veranderen de mediaan en de kwartielen niet.
Het gemiddelde op bijvoorbeeld 17 december ligt dicht bij het derde kwartiel vanwege de twee uitschieters. Datzelfde geldt voor 21 december.
20 december, toen was er maximaal ongeveer minuten vertraging.
Op 24 december.
Op 22, 23 en 24 december.
Op die dagen zitten de vertragingen relatief dicht bij de maximale vertraging.
Vergelijk je resultaten met die van de andere leerlingen.
Vergelijk je resultaten met die van de andere leerlingen.
Vergelijk je resultaten met die van de andere leerlingen.
Vergelijk je resultaten met die van de andere leerlingen.
Vergelijk je resultaten met die van de andere leerlingen.