Dit zijn de rapportcijfers voor het vak "science" van de klassen 2K en 2L.
rapportcijfer | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
2K: frequentie | 4 | 5 | 5 | 8 | 4 | 4 | |||
2L: frequentie | 1 | 3 | 4 | 3 | 2 | 6 | 3 | 5 | 3 |
Ga na dat van beide klassen het modale cijfer hetzelfde is. Ook de mediaan van beide klassen is hetzelfde en zelfs de gemiddelden zijn gelijk. Reken maar na...
Maar de spreiding van beide series waarnemingen is behoorlijk verschillend:
de variatiebreedte van de cijfers van 2K is
de variatiebreedte van de cijfers van 2L is
de kwartielafstand van de cijfers van 2K is
de kwartielafstand van de cijfers van 2L is
Je ziet ook in de frequentietabel dat de cijfers in klas 2L veel meer gespreid liggen.
Bekijk
Reken zelf alle spreidingsmaten na.
Kijk je naar de minimale cijfers en de kwartielen dan zou de % laagste rapportcijfers in 2L lager moeten zijn dan het laagste rapportcijfer in 2K. Licht dit toe. Waarom klopt dit niet als je naar de frequentietabellen kijkt?
Je ziet hier een kruistabel van de cijfers voor de vakken wiskunde en science in 2D.
Bereken per vak de variatiebreedte.
Bereken per vak de mediaan en beide kwartielen.
Bereken per vak de kwartielafstand.