Statistiek > Klassenindeling
123456Klassenindeling

Voorbeeld 2

lengteklasse klassenmidden freq. klassenmidden x frequentie
`150 - < 155` 152,5 1 152,5 x 1 = 152,5
`155 - < 160` 157,5 5 157,5 x 5 = 787,5
`160 - < 165` 162,5 10 162,5 x 10 = 1625
`165 - < 170` 167,5 16  
`170 - < 175` 172,5 22  
`175 - < 180` 177,5 15  
`180 - < 185` 182,5 11  
`185 - < 190` 187,5 6  
`190 - < 195` 192,5 3  
`195 - < 200` 197,5 1  
  totaal 90  

Deze tabel laat de verdeling zien van de lengtes van `90` meisjes in een vierde klas. De gebruikte klassenindeling heeft een klassenbreedte van `5` .

De werkelijke lengtes van de `90` meisjes kun je niet uit deze frequentietabel aflezen. De ruwe data zie je niet meer. Alleen de geordenden data zie je. Je kunt de gemiddelde lengte van deze meisjes niet meer precies uitrekenen. Je kunt het gemiddelde wel schatten.

Schatten doe je met behulp van het klassenmidden. Deze klassenmiddens zijn hier het gemiddelde van de grenzen van een klasse: de klasse `150 - < 155` heeft daarom als klassenmidden `(150 +155) /2=152,5` .

Je schat het gemiddelde van alle 90 meisjes door elk klassenmidden te vermenigvuldigen met de bijbehorende frequentie, al deze uitkomsten bij elkaar op te tellen, en vervolgens te delen door het totaal aantal meisjes. Je komt dan uit op `173,4` cm. 

Opgave 6

In het voorbeeld wordt beschreven hoe je het gemiddelde van de lengtes in zo'n klassenindeling kunt schatten.

a

Waarom kun je nu geen enkele centrummaat precies berekenen?

b

Vul de laatste kolom in het voorbeeld helemaal in en laat zien dat de beschreven manier inderdaad `173,4` cm oplevert.

c

Je hebt een schatting van de gemiddelde lengte. Hoeveel bedraagt de gemiddelde lengte minimaal? 

d

Hoeveel bedraagt de gemiddelde lengte  maximaal?

verder | terug