Statistiek > Klassenindeling
123456Klassenindeling

Voorbeeld 3

lengteklasse klassenmidden freq.
`150 - < 155` 152,5 1
`155 - < 160` 157,5 5
`160 - < 165` 162,5 10
`165 - < 170` 167,5 16
`170 - < 175` 172,5 22
`175 - < 180` 177,5 15
`180 - < 185` 182,5 11
`185 - < 190` 187,5 6
`190 - < 195` 192,5 3
`195 - < 200` 197,5 1
  totaal 90

De klassenindeling is ook heel geschikt als je een staafdiagram of een lijndiagram van je gegevens wilt maken. Je gebruikt dan de klassenmiddens (horizontale as) en de frequenties (verticale as). 

Hieronder zie je een lijndiagram bij lengte van de meisjes.
De dikke punten zijn de frequenties die boven het klassenmidden liggen. Deze dikke punten verbind je.

 

 

Opgave 7

Bekijk het lijndiagram in het voorbeeld. Hoe kun je van dit diagram een staafdiagram maken?

Opgave 8

Bekijk het voorbeeld. Je ziet daar de lengtes van `90` meisjes in een vierde klas ingedeeld in klassen.

a

Waarom is zo'n klassenindeling juist wel handig als je overzicht over de verdeling van de lengtes wilt krijgen?

b

Hoeveel procent van deze meisjes heeft een lengte vanaf `160` tot `180` cm?

c

Hoeveel procent van deze meisjes is langer dan `190` cm? Rond af op één decimaal.

Opgave 9
a

Hoe kun je snel van dit staafdiagram een lijndiagram tekenen zonder dat er informatie verloren gaat?

b

 Wat zijn de klassenmiddens bij dit staafdiagram?

c

 Bereken het gemiddel aantal bezoekers per dag

verder | terug