Statistiek > Klassenindeling
123456Klassenindeling

Voorbeeld 2

lengteklasse klassenmidden freq.
150 < 155 152,5 1
155 < 160 157,5 5
160 < 165 162,5 10
165 < 170 167,5 16
170 < 175 172,5 22
175 < 180 177,5 15
180 < 185 182,5 11
185 < 190 187,5 6
190 < 195 192,5 3
195 < 200 197,5 1
totaal 90

Deze tabel laat de verdeling zien van de lengtes van 90 meisjes in een vierde klas. De gebruikte klassenindeling heeft een klassenbreedte van 5.

De werkelijke lengtes van de 90 meisjes kun je niet uit deze frequentietabel aflezen. En dus kun je bijvoorbeeld de gemiddelde lengte van deze meisjes niet uitrekenen. Maar je kunt dat gemiddelde wel schatten. Daartoe neem je aan dat alle lengtes in een klasse gelijk zijn aan het klassenmidden. Deze klassenmiddens zijn hier het gemiddelde de grenzen van een klasse: de klasse 150 < 155 heeft daarom als klassenmidden 150 + 155 / 2.
Ga na, dat het geschatte gemiddelde 173,4 cm is.

De klassenindeling is ook heel geschikt als je een staafdiagram of een lijndiagram van je gegevens wilt maken. Let er op dat je dan alle staven net zo breed maakt als de klassenbreedte en ze tegen elkaar zet.

Opgave 6

Bekijk Voorbeeld 2. Je ziet daar de lengtes van 90 meisjes in een vierde klas ingedeeld in klassen.

a

Waarom kun je nu geen enkele centrummaat berekenen?

b

Waarom is zo'n klassenindeling juist wel handig als je overzicht over de verdeling van de lengtes wilt krijgen en heb je dan weer weinig aan de ruwe data?

c

Hoeveel procent van deze meisjes heeft een lengte vanaf 160 tot 180 cm?

d

Hoeveel procent van deze meisjes is langer dan 190 cm?

Opgave 7

In Voorbeeld 2 wordt beschreven hoe je het gemiddelde van de lengtes in zo'n klassenindeling kunt schatten.

a

Laat zien dat de beschreven manier inderdaad 173,4 cm oplevert.

b

Je hebt nu (waarschijnlijk) niet het gemiddelde van de werkelijke lengtes uitgerekend. Hoeveel bedraagt dat minimaal? En maximaal?

c

Waarom betekent het feit dat de klasse 170 < 175 de grootste frequentie heeft nog niet dat daar de modus van de werkelijke lengtes ook in zit?

verder | terug