Figuren > Plaatscodes
12345678Plaatscodes

Toepassen

Zeeslag

Ken je het spelletje "Zeeslag" ?

Je speelt dit spel met twee personen.
Teken elk een eigen rooster van `10` bij `10` .
Teken dit vol met `1` slagschip (vijf aaneengesloten hokjes, horizontaal of verticaal), `2` kruisers (kruiser = 4 hokjes), `3` torpedobootjagers (= 3 hokjes), `4` mijnenvegers (= 2 hokjes) en `5` onderzeeƫrs (= 1 hokje), maar laat jouw "zee" niet aan je tegenstander zien! Hier zie je een voorbeeld.
Om beurten proberen de spelers elkaars schepen te raken door een schot af te vuren (bijvoorbeeld C6 is een "schot" ).
Bij een misser van je tegenstander zeg je "plons" , bij een raak schot zeg je welk soort schip er is getroffen. Wanneer alle hokjes van een schip zijn getroffen roep je "blub blub blub" ten teken dat er een schip is gezonken.
Wie zijn laatste schip als eerste kwijt is heeft verloren.

De tandarts

Wist je dat de tandarts de tanden en kiezen nummert met behulp van codes die uit twee cijfers bestaan?
Bekijk in de Wikipedia de internationale tandnummering.

Opgave 10Zeeslag
Zeeslag

Speel een spelletje zeeslag met een medeleerling.

Opgave 11Tandarts
Tandarts

Ook de tandarts werkt met codes voor je tanden en kiezen.

Zoek op hoe de internationale tandnummering werkt. Hieronder zie je een gebit.

a

Welke codes hebben je vier hoektanden? Zet ze er in het plaatje van het gebit op de juiste plaats bij.

b

Is de 2-6 een tand of een kies? Hoort hij in het gebit van een kind dat zijn melktanden nog heeft of in het gebit van een volwassene?

c

Geef in de figuur de 3-1 aan. Wat is het voor tand?

d

Geef de codes van de verstandskiezen.

verder | terug