Hoeken > Hoeken tekenen
123456Hoeken tekenen

Toepassen

Opgave 12R2D2 in beweging
R2D2 in beweging

Een robot beweegt op een groot vlak. Hij begint vanuit punt `S` (het startpunt) in een bepaalde richting vooruit te bewegen. Je kunt zijn bewegingsrichting veranderen met een afstandsbediening. Daarmee kun je een hoek instellen. Stel je bijvoorbeeld `10^@` in, dan draait de bewegingsrichting tegen de wijzers van de klok in met `10^@` .

a

Laat de robot eerst `5` cm vooruit bewegen, dan `4` cm onder een hoek van `10^@` , dan `3` cm onder een hoek van `20^@` , daarna `2` cm onder een hoek van `30^@` en ten slotte `1` cm onder een hoek van `40^@` . Teken de baan van de robot.

b

Laat de robot nu rechtstreeks naar het startpunt teruglopen. Hoeveel centimeter moet de robot afleggen?

c

Laat de robot eerst `4` cm vooruit lopen, dan `4` cm onder een hoek van `10^@` , daarna `4` cm onder een hoek van `20^@` , enzovoort. De afstand blijft dus steeds hetzelfde en de hoek wordt telkens `10^@` groter. Komt de robot weer bij het startpunt `S` uit?

d

Wat gebeurt er als je de robot eerst `4` cm vooruit laat lopen, dan `5` cm onder een hoek van `10^@` , daarna `6` cm onder een hoek van `20^@` , enzovoort? De afstand wordt dus steeds `1` cm groter en de hoek wordt steeds `10^@` groter.

verder | terug