Ze kan het beste de hoeken in twee gelijke hoeken verdelen.
`360` °
Bijvoorbeeld de tafelbladen I en II. Maar ook de tafelbladen III en IV.
Van tafeltje II, een hoek van `79` °.
Doen, bekijk eventueel de uitleg nog eens. `/_ A_1 ~~ 40` °.
`/_ A_2 ~~ 140` °.
Doen.
`90` °, de helft van `/_ A_1 + /_ A_2 = 180` °.
Doen.
Doen, verdeel beide hoeken in twee gelijke delen.
De drie deellijnen gaan door één punt.
`/_ A_2 = 180° - 37° = 143°` .
`/_ A_3 = 180° - /_ A_2 = 180° - 143° = 37` °.
`/_ A_4 = 180° - /_ A_1` .
Je ziet in de figuur niet twee snijdende lijnen, maar een lijn en twee halve lijnen. Die twee halve lijnen liggen niet precies in elkaars verlengde.
`/_ A_2 = 180° - /_ A_1 = 180° - 56° = 124` °.
`/_ B_2` .
`/_ B_4` .
Bijvoorbeeld `/_ A_4 = /_ A_2` (gelijke X-hoeken) en `/_ A_2 = /_ B_2` (gelijke F-hoeken).
`/_ A_3 = 180° - /_ A_2 = 150°` en `/_ B_3 = /_ A_3 = 150°` .
`k` en `n` zijn halve lijnen die niet precies in elkaars verlengde liggen.
`k` en `q` zijn evenwijdig en dus zijn dit gelijke F-hoeken.
Omdat `p` en `l` geen evenwijdige lijnen zijn.
`/_ C_3 = /_ C_1` (overstaande hoeken) en `/_ C_1 = /_ A_1` (gelijke F-hoeken).
`/_ A_2 = 120` °, `/_ C_1 = /_ C_3 = 60` ° en `/_ C_2 = /_ C_4 = 120` °.
`/_ A_2 = /_ A_4 = 180° - 43° = 137°`
.
`/_ A_3 = /_ A_1 = 43°`
.
`/_ B_5 = 180° - 90° - 43° = 47°`
.
En nu vind je met behulp van X-hoeken en Z-hoeken:
`/_ B_4 = /_ B_1 = 43°`
,
`/_ B_6 = /_ B_3 = 90°`
,
`/_ B_2 = /_ B_5 = 47°`
.
Laat ze door iemand anders nameten. Vraag bij twijfel je leraar of je het goed hebt gedaan.
Bijvoorbeeld de hoek linksonder en de hoek linksboven.
Je kunt dan met behulp van F-hoeken en X-hoeken de andere twee niet-rechte hoeken
berekenen.
Zie figuur.
Zie figuur.
`/_ B_1 = /_ B_4 = 40°` , `/_ B_2 = /_ B_5 = 115°` , `/_ B_3 = /_ B_6 = 25°` , `/_ A_1 = /_ A_3 = 40°` en `/_ A_2 = /_ A_4 = 140°` .
Zoek de benodigde gegevens op een teken een bovenaanzicht van het strafschopgebied met de doel er in. Zet de keeper de deellijn van de hoek tussen de lijnstukken van de hoek van het strafschopgebied naar elk van beide doelpalen.
Doen.
Verleng de lijnstukken van het parallellogram naar alle kanten en je krijgt situaties
van evenwijdige lijnen gesneden door een derde lijn. En dus allemaal F-hoeken, Z-hoeken
en X-hoeken.
`/_ ADC = 130°`
,
`/_ ABC = 130°`
en
`/_ BCD = 50°`
.