Kijkmeetkunde > Kijklijnen
123456Kijklijnen

Toepassen

Een "camera obscura" (Latijn voor donkere kamer) is een verduisterde ruimte waarbij in een van de wanden een klein gaatje is aangebracht, later ook wel een lens. Het hierdoor invallende licht werpt een afbeelding van de buitenwereld op de tegenoverliggende wand. Net zoals bij afbeelding door een lens het geval is, wordt de buitenwereld op zijn kop afgebeeld. Als de achterwand van de camera obscura doorzichtig wordt gemaakt (bijvoorbeeld met matglas) is de afbeelding van buitenaf te zien.

(Bron: Wikipedia - Camera Obscura)

Opgave 11Camera Obscura
Camera Obscura

Lees hierboven wat een "camera obscura" is.

a

Waarom staat het beeld dat de camera obscura van een voorwerp maakt op zijn kop? En waarom is dat niet het geval als je je oog direct achter het gaatje zou houden?

b

Teken zelf hoe je met behulp van een camera obscura een voorwerp ziet. (Neem een eenvoudig voorwerp en teken de kijklijnen.)

Opgave 12Dode hoek
Dode hoek

De bestuurder van een auto gebruikt spiegels om opzij en achter zich te kunnen kijken. Met behulp van die spiegels kun je echter niet alles zien. Zeker bij vrachtauto's is de "dode hoek" van de spiegel een probleem. Dit waarschuwingsplakkaat laten dat zien. Alleen geeft het niet goed weer wat nou precies de dode hoek van een vrachtauto met aan elke kant precies één buitenspiegel is en in welk gebied je dus gevaar loopt.

Probeer dit zelf met behulp van tekeningen te laten zien.
Zoek eerst informatie over vrachtauto's (bijvoorbeeld op internet).

Opgave 13Spel: loop je eigen route
Spel: loop je eigen route

Op het wisweb vind je diverse java-applets.
Eén daarvan is een spel dat met kijklijnen te maken heeft.

Speel het spel Loop je eigen route.
(Let op: Je kunt deze applet alleen starten op een apparaat waarop Java werkt, dus niet op een iPad.)

verder | terug