Negatieve getallen > Totaalbeeld
123456Totaalbeeld

Testen

De volgende opgaven zijn bedoeld om na te gaan of je de onderdelen 1 tot en met 5 van het onderwerp "Negatieve getallen" voldoende beheerst.
Opgave 6

Vul de lege plaatsen in:

a

-5 is het tegengestelde van ...

b

15,3 is het tegengestelde van ...

c

2 3 is het tegengestelde van ...

d

1 is het tegengestelde van ...

e

8 ... = -10 5 8

f

... 73 = -21

g

3 ... = - 1 4

h

... 2,715 = -0,275

Opgave 7

Vul in de volgende berekeningen de lege plaatsen in:

a

-4 + 7 = ...

b

... 9 = -12

c

-45,23 ... = 99,099

d

... + 27 = 18 3 7

e

-7 ... = 53

f

5,12 + -149,1 = ...

g

-33 + ... = -28

h

... + 15 = -15

i

- 8 9 9 5 = ...

j

... + 12 10 = 1

Opgave 8

Ruth woont in Lutten. Dat ligt 12,8 m boven NAP. Haar vriend Jeroen woont ergens midden in de Noordoostpolder, -3,45 m ten opzichte van het NAP.

a

Hoeveel is het verschil in hoogte? Schrijf je berekening op.

b

Jeroen fietst naar zijn school. Die ligt nog eens 0,85 m lager. Hoe ligt de school van Jeroen ten opzichte van het NAP?

c

De school van Ruth ligt 17 m hoger dan de school van Jeroen. Hoeveel meter moet Ruth omhoog of omlaag fietsen om bij haar school te komen?

Opgave 9

Vul in deze berekeningen de lege plaatsen in:

a

14 × -8,6 = ...

b

... × 1,8 = -21,6

c

-4 × ... = 20

d

... × 7,5 = -120

e

... -23 = -20

f

-180 -45 = ...

g

-3 × 15 2 5 = ...

h

26 1 ... = -13

i

3 × -12,5 20 ... = 1,5

j

15 + -4 × 2 -12 × -1,5 = ...

Opgave 10

Neem een stuk roosterpapier en maak daarop een assenstelsel met op de assen de waarden -4 tot en met 4.

a

Teken in dit assenstelsel de punten A ( -4 , 1 ) , B ( -3 , -1 ) en C ( 1 , 1 ) .

b

A, B en C zijn de hoekpunten van een rechthoek A B C D. Teken deze rechthoek en bepaal de coördinaten van D.

c

Welke coördinaten heeft het snijpunt S van de diagonalen van rechthoek A B C D?

Opgave 11

Neem een blad roosterpapier en teken een assenstelsel met op beide assen de waarden -8 tot en met 8.
Trek nu steeds een lijnstukje vanaf ( -8 , -1 ) naar ( -8 , 1 ) , naar ( -4 , 4 ) en ( 0 , 4 ) en ( 4 , 0 ) en ( 8 , -2 ) en ( -1 , 3 ) en ( -4 , 3 ) en ( -4 , 0 ) en ( -6 , 0 ) en ( -6 , 1 ) en ( -8 , 1 ) en ( -8 , -1 ) en ( -7 , -2 ) en ( -6 , -1 ) en ( -7 , -1 ) en ( -0 , 0 ) en ( -4 , 0 ) en ( -2 , -1 ) en ( -2 , -2 ) en ( -1 , -2 ) en ( 0 , -1 ) en ( -4 , 0 ) en ( 2 , -2 ) en ( 8 , -2 ) en ( 6 , -2 ) en ( 8 , -4 ) en ( 4 , -2 ) en ( 6 , -8 ) en ( 4 , -6 ) en ( 2 , -2 ) en dan de lijn iets doortrekken.
Zet een dikke stip op ( -7 ; 0,5 ) .

verder | terug