Formules opstellen > Totaalbeeld
12345Totaalbeeld

Toepassen

Opgave A1Modderstroom
Modderstroom

Er zijn vulkanen die geen lava uitspuwen, maar een constante stroom modder geven. De koude modder stroomt als een rivier langzaam de helling af. Aan de rand van deze stroom droogt de modder op. Daar stroomt de modder dus wat langzamer dan in het midden. Dit is te zien aan het geribbelde patroon.

Om dit snelheidsverschil te meten, gebruiken geologen stenen die ze op de modderstroom leggen. Bij een modderstroom van ruim `6` dm breed gebeurt dat als volgt. Een geoloog legt een rij van `7` stenen dwars in de stroom. Het midden van elke steen krijgt een nummer van 0 t/m 6. Steen nummer 0 legt hij vlak bij de rand van de stroom. Het midden van steen nummer 1 legt hij op `1`  dm van het midden van steen nummer 0. De afstand tussen de middens van opeenvolgende stenen is steeds `1`  dm. Steen nummer 6 ligt vlak bij de andere rand.

Elk uur meet hij de afstand die de stenen door de stroom hebben afgelegd. In de tabel zie je de ligging van de middens van de stenen na één uur, na twee uur en na drie uur.

De afstand `A` (in dm) die de stenen na één, na twee en na drie uur hebben afgelegd hangen af van de nummers van de stenen. Als je die nummers `x` noemt, kun je grafieken maken van `A(x)` . Die grafieken worden (bij goede benadering) parabolen.

a

Stel een formule op voo `A(x)` na `1` uur.

b

Hoe kun je aan de tabel zien dat alle stenen met een constante snelheid bewegen?

c

Hoe ziet de grafiek van `V(x)` er uit als `V` de snelheid van de stenen in dm/uur voorstelt?

Opgave A2Vissen in het Grevelingenmeer
Vissen in het Grevelingenmeer

De afsluiting van de Grevelingen had voor de visstand grote gevolgen. Om die gevolgen in kaart te brengen werden wiskundige modellen ontwikkeld. Onder andere voor de ontwikkeling van de scholpopulatie. Hiervoor werd o.a. het volgende model opgesteld:

  • jaarlijks komen er `5` miljoen larven het Grevelingenmeer binnen;

  • jaarlijks komen `200text(.)000` volwassen schollen (één jaar of ouder) het Grevelingenmeer binnen;

  • `90` % van die larven sterven als jonge vissen (dus voordat ze `1`  jaar zijn);

  • `33` % van de volwassen vissen sterven jaarlijks.

Op grond hiervan kun je een tabel maken van het aantal volwassen schollen in het Grevelingenmeer:

tijd `t` in jaar 0 1 2 3 4 5
aantal volwassen schollen `N` 200.000 833.333 1.255.556 1.537.037 1.724.691 1.849.794

Zet je deze tabel voort, dan zul je zien dat het aantal volwassen schollen in dit model naar `2text(.)100text(.)000` nadert. Bij de tabel past de formule: `N(t) = 2,1 -1,9 * (2/3) ^t` met `N` in miljoenen. Dat kun je zelf afleiden...

a

Laat zien hoe uit het model de gegeven tabel kan worden afgeleid.

b

Zet die tabel voort en laat zien dat het aantal volwassen schollen in het Grevelingenmeer volgens dit model de 2.100.000 gaat benaderen.

c

Leid nu zelf de gegeven groeifunctie af.

d

Waarom wordt in dit geval wel gesproken van geremde groei?

verder | terug